Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/68419
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Os campos político e acadêmico e o discurso sobre educação especial |
Other Titles: | The political and academic fields and the discourse on special education |
Authors: | Sirleine Brandão de Souza |
Abstract: | Objetivou-se analisar e discutir permanências e rupturas na identidade da educação especial e a estreita relação entre o campo acadêmico e as políticas educacionais. Recorreu-se às contribuições de Pierre Bourdieu, especificamente os conceitos de linguagem e campo e como metodologia à análise das narrativas produzidas em publicações da Revista Brasileira de Educação Especial. Concluiu-se que a relação entre esses campos reflete a busca incessante de um conjunto de pesquisadores para precisar com maior cuidado o campo da educação especial e a coexistência temporal de perspectivas afins, distintas e antagônicas, configurando ao campo uma identidade multifacetada, refletindo o movimento contraditório da sociedade e das políticas sociais. |
Abstract: | The objective of this study was to analyze and discuss permanence and ruptures in the identity of special education and the close relationship between the academic field and educational policies. The contributions of Pierre Bourdieu were used, specifically the concepts of language and field and as a methodology for the analysis of the narratives produced in publications of the Brazilian Journal of Special Education. It was concluded that the relationship between these fields reflects the constant search of a set of researchers to more carefully specify the field of special education and the temporal coexistence of similar, distinct and antagonistic perspectives, configuring the field with a multifaceted identity, reflecting the contradictory movement of society and social policies. |
Subject: | Educação especial Política educacional Necessidades especiais - educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/2175-623697373 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/68419 |
Issue Date: | 2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/edreal/a/WNTQJLcRs8YsxcvwhY8xPyb/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação & Realidade |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Os campos político e acadêmico e o discurso sobre educação especial.pdf | 314.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.