Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/68499
Type: Artigo de Periódico
Title: A participação de uma criança com síndrome de down em práticas pedagógicas na educação infantil
Other Titles: The participation of a pupil with down syndrome in pedagogical practices in child education
La participación de un niño con síndrome de down en las prácticas pedagógicas de la educación infantil
Authors: Jáima Pinheiro de Oliveira
Mariane Andreuzzi de Araujo
Abstract: A fase pré-escolar faz parte de um período decisivo na formação de uma criança. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo analisar situações de mediação e práticas pedagógicas que interferiram de maneira positiva junto ao acesso curricular e à interação social de uma criança com Síndrome de Down. Uma turma de pré-escola, sua professora e uma cuidadora da criança-alvo participaram dessa pesquisa. Os dados foram obtidos por meio de observação sistemática e registrados com filmagens e notas de campo. Os resultados indicaram mediações favoráveis ao acesso curricular nas seguintes situações: proximidade entre a criança e a professora; compartilhamento de atividades com a criança; pedidos de colaboração da criança em atividades de rotina; proposição de atividades em grupo; dentre outras. Concluímos que a qualidade de interação e a preocupação com essa qualidade foram os principais fatores responsáveis pela promoção da participação da criança-alvo nas atividades.
Abstract: Pre-school is part of a decisive period in the formation of a child. In this context, this research aimed to analyze mediation situations and pedagogical practices that interfered in a positive way with curricular access and social interaction of a child with Down syndrome. A preschool class, her teacher, and a caregiver of the target child participated in this research. The data collection was conducing through systematic observation and recorded with filming and field notes. The results indicated favorable mediations for curricular access in the following situations: proximity between the child and the teacher; sharing of activities with the child; requests for collaboration of the child in routine activities; proposition of group activities; among others. We conclude that the quality of interaction and the concern with this quality were the main factors responsible for promoting the participation of the target child in the activities.
Subject: Educação infantil
Práticas pedagógicas
Inclusão
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.1.12212
URI: http://hdl.handle.net/1843/68499
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12212
metadata.dc.relation.ispartof: Revista ibero-americana de estudos em educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.