Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73461
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJoyce Lucerna Amaralpt_BR
dc.creatorClara Tatiana Dias Amaralpt_BR
dc.date.accessioned2024-08-08T15:10:24Z-
dc.date.available2024-08-08T15:10:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume07pt_BR
dc.citation.issue09pt_BR
dc.citation.spage93636pt_BR
dc.citation.epage93651pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34117/bjdv7n9-501pt_BR
dc.identifier.issn2525-8761pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73461-
dc.description.abstractCreated in Germany right after the First World War, Waldorf Pedagogy completes 102 years of history this year and is present in the five continents. In Brazil, this pedagogical proposal has completed 65 years and is in great expansion in the country. The Austrian philosopher Rudolf Steiner, its founder, conceived Anthroposophy, which influenced not only education, but also agriculture, medicine, psychology, and others, with its own cosmovision of human and social development. The objective of this study is to present Waldorf Pedagogy, its characteristics, its origin in Brazilian lands, and its expansion in Brazil. It is argued that, on one hand, Waldorf Pedagogy is still little known in the academic community and, on the other hand, there is a growth of schools based on its ideals in Brazil. There are around eighty Waldorf schools in Brazil that focus on an integral vision of the human being, contemplated in the classes by the feeling, thinking and acting of the students, the prioritization of experimenting with content, the vast artistic experience, the contact with nature, the differentiated evaluation, and the self management of the school. There are dozens of schools in the process of certification, a Waldorf School of Pedagogy created in 2018, and the desire to expand this scope. Through a documental and bibliographic analysis it is shown that there is an expressive growth of this pedagogy in Brazil and we affirm that the scenario is promising for this expansion not only as a teaching alternative, but as a way to analyze the human being as a whole, respecting his individuality and preparing him to act in the social environment with freedom, creativity and responsibility.pt_BR
dc.description.resumoCriada na Alemanha logo após a Primeira Guerra Mundial, a Pedagogia Waldorf completa neste ano 102 anos de história e está presente nos cinco continentes. No Brasil esta proposta pedagógica completou 65 anos e apresenta-se em grande expansão no país. O filósofo austríaco Rudolf Steiner, seu fundador, concebeu a Antroposofia que influenciou não só a educação, mas também a Agricultura, a Medicina, a Psicologia entre outros, com uma cosmovisão própria de desenvolvimento humano e social. O objetivo deste estudo é apresentar a Pedagogia Waldorf, suas características, sua origem em terras brasileiras e a sua expansão no Brasil. Argumenta-se que, por um lado, a Pedagogia Waldorf ainda é pouco conhecida no meio acadêmico e, por outro lado, há um crescimento de escolas pautadas por seus ideais em solo brasileiro. Há em torno de oitenta escolas Waldorf brasileiras que primam por uma visão integral do ser humano contemplada nas aulas pelo sentir, pensar e agir dos/as estudantes, a priorização da experimentação do conteúdo, a vasta vivência artística, o contato com a natureza, a avaliação diferenciada além da auto gestão da escola. Tem-se dezenas de escolas em processo de certificação, uma Faculdade Waldorf de Pedagogia criada em 2018, e o desejo de ampliar essa abrangência. Por meio de uma análise documental e bibliográfica mostra-se que há um expressivo crescimento desta pedagogia no Brasil e afirmamos que o cenário é promissor para esta ampliação não só como uma alternativa de ensino, mas como uma forma de analisar o ser humano como um todo, respeitando a sua individualidade e preparando-o para atuar no meio social com liberdade, criatividade e responsabilidade.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Journal of Development-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPedagogia Waldorfpt_BR
dc.subjectAntroposofiapt_BR
dc.subjectRudolf Steinerpt_BR
dc.subject.otherEducação - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherAntroposofiapt_BR
dc.titlePedagogia Waldorf e sua expansão em solo brasileiropt_BR
dc.title.alternativeWaldorf Pedagogy and its expansion on brazilian soilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/36604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0005-5872-7194pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1243-4319pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia Waldorf e sua expansão em solo brasileiro.pdf278.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.