Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74875
Type: Artigo de Periódico
Title: A geografia e os pedagogos em formação: como o pck atende aos futuros professores dos anos iniciais do ensino fundamental?
Other Titles: Geography and pedagogues in training: how does the PCK serve future teachers in the early years of elementary school?
Authors: Helania Martins de Souza
Valéria de Oliveira Roque Ascenção
Abstract: O conceito de Conhecimento Pedagógico do Conteúdo, termo português paraPedagogical Content Knowledge (PCK),foi cunhado pelo psicólogo educacional americano Lee Shulman em meados dos anos 1980. Conhecimento Pedagógico do Conteúdo refere-se ao conhecimento profissional específico do professor. Neste artigo, apresentamos a possibilidade do PCKcomo instrumento para compreender e potencializar o desenvolvimento profissional do professor em formação. Acreditamos que sua apropriação por parte dos pedagogos em formação é um campo fecundo para auxiliá-los na reflexão de suas práticas e no processo de aquisição de conhecimento. Como consequência, teremos profissionais mais capacitados em sala de aula para o desafio do magistério. Consideramos também a importância do PCKpara os professores de Geografia como relevante instrumento que permitedesenvolver práticas mais reflexivas sobre a sua própria ação docente.
Abstract: Pedagogical Content Knowledge(PCK) concept was developed by the American educational psychologist Lee Shulman in the mid-1980s. Pedagogical Content Knowledge is the specific professional knowledge in pedagogy. In this article, we present the possibility of PCK as an instrument to understand and enhance the professional development of novice teachers. We believe that the study of PCK and the appropriation of its theory by novice pedagogues is a fruitful field to help teachers reflect on their practices and in their processof acquiringknowledge. As a result, we will have more qualified professionals in the classroom for the challenge of teaching. We also consider the importance of the PCK for teachers and the appropriation of knowledge about the content in Geography, as a relevant instrument that allows them to develop more reflective practices about their teaching actions.
Subject: Geografia
Pedagogia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.14393/RCG249567160
URI: http://hdl.handle.net/1843/74875
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/67160
metadata.dc.relation.ispartof: Caminhos de Geografia
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A GEOGRAFIA E OS PEDAGOGOS.pdfA.pdf214.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.