Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorTatiane Nunes Souzapt_BR
dc.creatorAndréia de Assis Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-28T00:29:46Z-
dc.date.available2024-08-28T00:29:46Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue14pt_BR
dc.citation.spage84pt_BR
dc.citation.epage98pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.13037/rea-e.vol7n14.8508pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75401-
dc.description.abstractThis article stems from a master's research, which sought to analyze the progression in the development of visual literacy from the perspective of an Education for the look, in the possibility of the multimodal digital space of texts through activities with photographs captured by children at school. In order to analyze and reflect on the imagery dimension with children, this research was defined from a qualitative methodological approach based on a case study and, for data collection, observation, focus group and questionnaire were adopted. The theoretical support was based on authors such as Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo and Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010) and Van Leeuwen (2003). Among other dimensions, the data showed that children expanded multimodal reading and writing skills, developing visual literacy, especially with a view to consumption.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo decorre de uma investigação de mestrado, que procurou analisar a progressão no desenvolvimento do letramento visual na perspectiva de uma Educação para o olhar, na possibilidade do espaço digital multimodal de textos por meio de atividades com fotografias capturadas por crianças na escola. A fim de analisar e refletir sobre a dimensão imagética com as crianças, esta pesquisa foi definida em uma abordagem metodológica qualitativa a partir de um estudo de caso e, para coleta de dados, foram adotadas a observação, o grupo focal e questionário. O suporte teórico foi alicerçado em autores tais como Harari (2016), Kenski (2012), Lévy (2010, 2011), Ribeiro (2012), Rojo e Moura (2012), Coscarelli (2016), Kress (1996-2010), dentre outros. Entre outras dimensões, os dados mostraram que as crianças ampliaram as habilidades de leitura e escrita multimodal, desenvolvendo o letramento visual, especialmente com vistas ao consumo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Estudos Aplicados em Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectLetramento visualpt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subject.otherLetramento digitalpt_BR
dc.subject.otherTecnologia e criançaspt_BR
dc.subject.otherFotografia - Técnicas digitaispt_BR
dc.titleO papel mediador das tecnologias para os letramentos: produção e consumo de fotografias digitaispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8508pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5325-2389pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7915-8470pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.