Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75904
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEmanuelle Geórgia Amaral Ferreirapt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Avila Araujopt_BR
dc.date.accessioned2024-09-03T14:32:37Z-
dc.date.available2024-09-03T14:32:37Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage32pt_BR
dc.citation.epage50pt_BR
dc.identifier.issn18094775pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75904-
dc.description.abstractSince Antiquity, the library, Librarianship, and the process of training librarians, when going through major historical and technological changes, assimilated the context of different realities and assumed different perspectives. In this sense, this article presents some contemporary perspectives that have transformed the way we theorize and practice contemporary librarianship. It is configured as exploratory and qualitative research and uses the identification of texts on contemporary Librarianship in the BRAPCI database to create this text. We point out that Librarianship has been undergoing constant transformations by social and technological evolution. Thus, we can outline three moments that mark the area's transformations: 1) initially, from a perspective that can be called traditional, marked by a technical bias, the accumulation of large collections and the building; 2) secondly, we have a Librarianship focused on access, availability and sharing of information; and, 3) the third moment, marks contemporaneity, which favors the use of library space beyond informational support, seeking a more participatory, collaborative action focused on learning and the construction of knowledge by communities. Among the contemporary notes and perspectives of Librarianship, the use of libraries as marker spaces, Lankes' New Librarianship and its understanding that knowledge promotes social improvement through the role of librarians as facilitators and the conception of the library as a "third party" stands out. place". Libraries in the current scenario, more than ever, must occupy their secular place as promoters of learning and the collective construction of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoDesde a Antiguidade, a biblioteca, a Biblioteconomia e o processo de formação de bibliotecários ao atravessar as grandes mudanças históricas e tecnológicas, assimilou o contexto de diferentes realidades e assumiu perspectivas diferenciadas. Neste sentido, o presente artigo apresenta algumas perspectivas contemporâneas que tem transformado a maneira como teorizamos e praticamos a Biblioteconomia contemporânea. Configura-se como uma pesquisa de cunho exploratório e qualitativo e utiliza a identificação de textos sobre a Biblioteconomia contemporânea na base de dados BRAPCI para a constituição do presente texto. Assinalamos que a Biblioteconomia vem passando por constantes transformações em conformidade com a evolução social e tecnológica. Assim, podemos delinear três momentos que marcam as transformações da área: 1) de início, numa perspectiva que pode ser denominada como tradicional marcada pelo viés tecnicista, pelo acúmulo de grandes coleções e pelo edifício; 2) num segundo momento, temos uma Biblioteconomia voltada ao acesso, disponibilização e compartilhamento da informação; e, 3) o terceiro momento, marca a contemporaneidade, que privilegia a utilização do espaço da biblioteca para além do suporte informacional, buscando uma atuação mais participativa, colaborativa e voltada à aprendizagem e a construção do conhecimento pelas comunidades. Dentre os apontamentos e perspectivas contemporâneas da Biblioteconomia destaca-se o uso das bibliotecas como markerspaces, a Nova Biblioteconomia de Lankes e seu entendimento de que o conhecimento promove a melhoria social por meio da atuação dos bibliotecários como facilitadores e a concepção da biblioteca como "terceiro lugar". As bibliotecas no cenário atual mais do que nunca devem ocupar o seu lugar secular de promotoras da aprendizagem e da construção coletiva do conhecimento.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBiblionline-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectbiblioteconomiapt_BR
dc.subjectbibliotecapt_BR
dc.subjectnova biblioteconomiapt_BR
dc.subjectciência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomiapt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomia contemporâneapt_BR
dc.subject.otherSociedade contemporâneapt_BR
dc.titleBiblioteconomia contemporânea: apontamentos e perspectivaspt_BR
dc.title.alternativeContemporary librarianship: notes and perspectivespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/67386/38594pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0993-1912pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Biblioteconomia contemporânea_apontamentos e perspectivas.pdf323.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.