Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76386
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLílian Panachuk de sápt_BR
dc.date.accessioned2024-09-12T17:02:48Z-
dc.date.available2024-09-12T17:02:48Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage28pt_BR
dc.citation.epage53pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18224/hab.v16i1.6073pt_BR
dc.identifier.issn19837798pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76386-
dc.description.abstractIn this article, guided by experienced ceramists, I was able to delve into the pottery productive universe, not only observing these ceramist women, but thinking with my hands. This commitment to learning a motor skill has allowed new questions to surface, modifying my point of view regarding the artifact. As in the productive process that I have been learning, this text has come and go, and these retakes have been part of its modeling process, of my own learning process. And so, it may seem overly intersubjective, because it approaches frontier paradigms. Focusing on the gestures, the production of the text also gave the groping, with the body being the guide on the way. The gesture is pure ubiquity, being at the same time intellectual and material denotes the know-how itself; or rather, more than that, it allows the doing-being because in building the materiality develops at the same time, the identity. As Leroi-Gourhan (1965, p. 44) said long time before, "it is in what produces or does, not in what is, what a human hand manifest itself as such".pt_BR
dc.description.resumoNesse artigo, guiada por ceramistas experientes, pude mergulhar no universo pro-dutivo da olaria, não somente observando essas mulheres-ceramistas, mas pensando com as mãos. Esse empenho em aprender uma habilidade motora permitiu que novas questões viessem à tona, modificando meu ponto de vista em relação ao artefato. Como no processo produtivo que venho aprendendo, esse texto tem idas e vindas, e essas retomadas fizeram parte do seu processo de modelagem, do meu próprio processo de aprendizagem. E por isso talvez pareça por demais intersubjetivo, por se aproximar de paradigmas fronteiriços. Ao focalizar nos gestos, a produção do texto se deu também às apalpadelas, com o corpo sendo o guia no caminho. O gesto é pura ubiquidade, sendo ao mesmo tempo intelectual e material denota o próprio saber-fazer; ou antes, mais que isso, permite o fazer-ser pois ao construir a materialidade desenvolve, ao mesmo tempo, a identidade. Como disse muito antes Leroi--Gourhan (1965, p. 44), “ é no que produz ou faz, não no que é, que a mão humana se manifesta como tal”pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE ANTROPOLOGIA E ARQUEOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHabituspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCerâmicapt_BR
dc.subjectArqueologiapt_BR
dc.subjectOlariaspt_BR
dc.subject.otherCerâmicapt_BR
dc.subject.otherArqueologiapt_BR
dc.titleAs ceramistas e a arqueóloga: a argila na construção de corpos distintospt_BR
dc.title.alternativeThe Potters and the Archaeologist: the Clay in the Construction of Different Bodiespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/6073pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AS CERAMISTAS E A ARQUEÓLOGA.pdfA.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.