Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76422
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gustavo Pereira Côrtespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3332503044995327pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Cristina Carvalho Pereirapt_BR
dc.contributor.referee2Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.creatorSinthia Barbosa de Oliveira e Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2167210284540248pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-13T14:19:59Z-
dc.date.available2024-09-13T14:19:59Z-
dc.date.issued2024-04-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76422-
dc.description.abstractThe dissertation entitled "Teacher Narratives: Voices that recount experiences, training, and concerns in Art Education in Ipatinga" aimed to investigate, through the narratives of teachers of Art in the final years of Elementary Education, the professional formative journey, as well as to analyze their teaching experiences, motivations, and concerns in professional performance in Art education in the Municipal Education Network in Ipatinga. The methodology of this study was based on narrative research, using the Biographical Ateliers of Delory Momberger's Project and the Texts of Campo de Clandinin and Connelly in data production, in addition to Discursive Textual Analysis, employed for the interpretation of the empirical corpus of the research and the construction of analysis categories. As a result of the research, the following final categories emerged: "Art Education, a stark reality"; "Nullity or Skewed Art"; "Teachers who leave a mark on lives"; "How did you become the teacher you are today?”; "From ambiance to the first Act" and "Teacher Narratives and Art Education". In the analysis and interlocution of the categories and the guiding objective of the research, the mismatch between the laws in force for teacher training and the normative documents for art teaching was identified; the devaluation of the curricular component, evidenced by the inadequate allocation of workload, the deficiency in physical infrastructure and the lack of recognition of the discipline as having the same importance as other disciplines, are presented as hindrances to art teaching in Ipatinga.pt_BR
dc.description.resumoA dissertação intitulada “Narrativas Docentes: Vozes que relatam experiências, formação e inquietações no Ensino de Arte em Ipatinga” objetivou-se a investigar, por meio das narrativas de professores de Arte do Ensino Fundamental anos finais, o percurso formativo profissional, bem como analisar suas experiências docentes, motivações e inquietações na atuação profissional no ensino de Arte na Rede Municipal de ensino em Ipatinga. A metodologia deste estudo baseia-se na Pesquisa Narrativa - a partir do encontro entre os Ateliês biográficos de Projeto de Delory Momberger e os textos de Campo de Clandinin e Connelly, utilizados na produção dos dados - e na Análise Textual Discursiva - empregada para a interpretação do corpus empírico da pesquisa e a construção das categorias de análise. Como resultado da pesquisa, emergem as categorias finais: “O Ensino de arte, uma realidade nua e crua”; “Nulidade ou Arte Enviesada”; “Como você se tornou o professor que é hoje?”; “Formação no Ensino Superior em Arte”; “Da ambiência ao primeiro Ato” e “Narrativas de Professores e o Ensino de Arte”. Na análise e interlocução das categorias e do objetivo norteador da investigação, identificou-se o descompasso entre as leis vigentes para a formação docente e os documentos normativos para o ensino de Arte. Somado a isso, a desvalorização do componente curricular, evidenciada pela inadequada alocação de carga horária, pela deficiência na infraestrutura física, e a falta do reconhecimento da disciplina, como detentora da mesma importância que as demais disciplinas, apresentam-se como dificultadores para o ensino de Arte em Ipatinga.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissionalpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativas de professorespt_BR
dc.subjectEnsino de artept_BR
dc.subjectTextos de campopt_BR
dc.subjectAnálise textual discursivapt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores de arte - Ipatinga (MG)pt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino fundamentalpt_BR
dc.titleNarrativas docentes: vozes que relatam experiências, formação e inquietações no ensino de arte em Ipatingapt_BR
dc.title.alternativeTeacher narratives: voices that recount experiences, training, and concerns in art education in Ipatingapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.