Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76554
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRicardo Dias de Castropt_BR
dc.creatorClaudia Andréa Mayorga Borgespt_BR
dc.date.accessioned2024-09-17T17:10:42Z-
dc.date.available2024-09-17T17:10:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage183pt_BR
dc.citation.epage198pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29327/269579.6.2-15pt_BR
dc.identifier.issn25954911pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76554-
dc.description.abstractThis article is the result of research which investigated how professors at the UFMG are able to produce knowledge and actions that decolonize knowledge, science and society. Through ten (auto)biographical narratives with professors of this institution, it was possible to access strategies, practices and actions that displace the university from its colonial, European, patriarchal and white-centered history. In this way, even though it is a great challenge to shake the foundations of an institution the size of the Brazilian public university, this has already proved to be possible through, mainly, transdisciplinary and politically engaged extensionist and affirmative practices. This has, as a consequence, an endless reconstruction of the professor's subjectivities and of the institution itself towards a decolonial horizon.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo resulta de uma pesquisa que investigou como docentes da UFMG são capazes de produzir saberes e fazeres que decolonizam o conhecimento, ciência e a sociedade. Por meio de dez narrativas (auto)biográficas com docentes dessa instituição foi possível acessarmos estratégias, práticas e ações que deslocam a universidade do seu histórico colonial, europeu, patriarcal e brancocentrado. Dessa maneira, ainda que seja um grande desafio fazer vacilar os alicerces de uma instituição da envergadura da universidade pública brasileira, isso já tem se mostrado possível por meio, principalmente, de práticas extensionistas e afirmativas transdisciplinares e politicamente engajadas. O que tem, por consequência, uma reconstrução interminável das subjetividades docentes e da própria instituição na direção de um horizonte decolonial.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Em Favor da Igualdade Racialpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectUniversidades e faculdades - Corpo docentept_BR
dc.subjectDescolonizaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino Superiorpt_BR
dc.subject.otherUniversidades e faculdades, Corpo docentept_BR
dc.subject.otherDescolonizaçãopt_BR
dc.titlePerformances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciênciapt_BR
dc.title.alternativeDecolonial teaching performances: combating the colonization of the self, knowledge, and sciencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufac.br/index.php/RFIR/article/view/6642pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PERFORMANCES DOCENTES DECOLONIAIS.pdfA.pdf425.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.