Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76571
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Araujo Pedronpt_BR
dc.creatorTereza Bruzzi de Carvalhopt_BR
dc.date.accessioned2024-09-17T17:22:23Z-
dc.date.available2024-09-17T17:22:23Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue5pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5965/27644669030520230202pt_BR
dc.identifier.issn2764-4669pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76571-
dc.description.abstractThe present paper proposes a reflection on the costume collection belonging to the University Theatre (TU) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and on its intrinsic performativity by seeking to extract from the set that these collections create — both of photographs and costumes — strategies for the analysis of clothing categories. This piece of research approaches the complexity of cataloguing costume collections and thereby opens up some of the different potential memories associated to and enabled by these collections. In order to understand the referred material, we have sought to apply the concept of memory, according to its development by Paul Ricoeur in his book Memory, History, Forgetting, as well as Pierre Nora’s idea of memory (as explained in Entre Memória e História: A problemática dos lugares). In this way, we aim to discuss the notion of classification as well as the relation between History and Memory itself.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho desenvolve uma reflexão sobre o acervo de figurinos do Teatro Universitário da Universidade Federal de Minas Gerais (TU) e de seus espetáculos ao tentar extrair da coleção criada pelos acervos — fotográfico e de figurinos — estratégias de análise de categorias das roupas. A referida pesquisa aborda a complexidade de catalogação de acervos de figurinos e abre um leque de memórias possíveis a partir desses acervos. Para entender esses acervos, buscamosaplicar a eles o conceito de memória,desenvolvido por Paul Ricouer (2007) no livro Memória, História e Esquecimentoe por Pierre Nora texto Entre Memória e História: A problemática dos lugares(1993), a fim de que possa ser discutida a noção de classificação, bem como a relação entre História e Memória.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofA Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFigurinopt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherMemóriapt_BR
dc.subject.otherTeatropt_BR
dc.titleAcervo vivo: estratégias de análise do figurino a partir da memória da cena no Teatro Universitáriopt_BR
dc.title.alternativeAlive Archive:strategies for costume analysis from the memory of the sceneat Teatro Universitáriopt_BR
dc.title.alternativeColección en vivo: estrategias de análisis de vestuario a partir de la memoria de la escena del Teatro Universitáriopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23522pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1173-6550pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1685-900Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.