Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76712
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dc.creatorTânia Aretuza Ambrizi Gebarapt_BR
dc.creatorMaria Clara Regispt_BR
dc.date.accessioned2024-09-19T20:36:22Z-
dc.date.available2024-09-19T20:36:22Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22456/2595-4377.114041pt_BR
dc.identifier.issn2595-4377pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76712-
dc.description.abstractThe Colégios de Aplicação –CAps, institutions linked to Brazilian Federal Universities, were created with the objective of providing experimentation and pedagogical innovation. This article brings partial results of an ongoing research started in 2018, which consists on the systematization of processes of entry and stay in university for students with disabilities in CAps. This qualitative study adopts documental analysis with a temporal outline that spans from 2006 to 2019. The theoretical framework dialogues with Flick (2009); Glat (2007); Forest and Pearpoint (1997), among others. The article is structured in three sections: the first one talks about the methodological design, showing a brief panorama of the investigation field; the second is about thepreliminary results, focalizing the academic production developed by CAps teachers, with mapping of the main themes found and the data relating to the reservation of vacancies for students with deficiencies. The third section brings indicative considerations that contemplate the tensions and challenges identified in the process. The preliminary results reveal that the scholar inclusion of people with deficiencies in schools is a process under construction. Under this point of view, the adoption of measures and practices that incentivize the production and academic research in the area, which strengthens quality education for all, is still a challenge.pt_BR
dc.description.resumoOs Colégios de Aplicação (CAps), instituições vinculadas às Universidades Federais brasileiras, foram criados com o objetivo de proporcionar experimentação e inovação pedagógica. Este artigo traz resultados parciais de uma pesquisa em andamento, iniciada em 2018, que consiste na sistematização dos processos de ingresso e permanência de estudantes com deficiência nos CAps. O estudo de natureza qualitativa adota como método a análise documental, com recorte temporal contemplando os anos de 2006 a 2019. O referencial teórico dialoga com: Flick (2009); Glat (2007); Forest e Pearpoint (1997). O artigo estrutura-se em três seções: a primeira aborda o desenho metodológico, trazendo um breve panorama do campo de investigação; a segunda trata dos resultados preliminares, focalizando a produção acadêmica desenvolvida pelos docentes dos CAps, com mapeamento das principais temáticas encontradas, e dos dados relativos à reserva de vagas para alunos com deficiência; a terceira seção traz considerações indicativas que contemplam as tensões e desafios identificados no processo. Os resultados preliminares revelam que a inclusão escolar das pessoas com deficiência nos colégios é um processo em construção. A adoção de medidas e práticas que incentivem a produção e pesquisa acadêmica na área, que fortaleçam uma educação de qualidade para todos, ainda é um desafio.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos do Aplicação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIngresso e permanênciapt_BR
dc.subjectEducação Inclusivapt_BR
dc.subjectColégios de Aplicação do Brasilpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherEstudantes com deficiênciapt_BR
dc.titlePúblico-Alvo da Educação Especial: inclusão e permanência em Colégios de Aplicação do Brasilpt_BR
dc.title.alternativeTarget Audience of Special Education: inclusion and permanence in Colégios de Aplicaçãoin Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/114041pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4646-3460pt_BR
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