Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Vitória Ramos dos Santospt_BR
dc.creatorTânia Aretuza Ambrizi Gebarapt_BR
dc.creatorMartha Lourenço Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2024-09-20T20:20:00Z-
dc.date.available2024-09-20T20:20:00Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.issue11pt_BR
dc.identifier.isbn9788557226685pt_BR
dc.identifier.sici1pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76774-
dc.description.abstractThis article reports a case study on an experience of organizing pedagogical work for the reception and permanence of a child with Down Syndrome, a student at the Pedagogical Center of UFMG. The objective is to reflect on the service routine, as well as on the training process of undergraduates participating in the Teaching Immersion Program who work in the mediation of children with disabilities. The theoretical framework used dialogues with the specialized literature on the topic of Inclusion in regular education and on the challenges of teacher training. The main references are: Valadão (2019); Plesch (2011); Mantoan (2003). The text is structured in three sections: in the first, the institution and the methodology used are presented, which is configured as a case study, as discussed by Flick (2009) and Yin (2005). In the second, the case description is carried out. Finally, final considerations are made addressing the routine of care in the light of the debate on inclusive education and teacher training. It is expected to contribute to the construction of formative and inclusive educational proposals.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo relata um estudo de caso sobre uma experiência de organização do trabalho pedagógico para o acolhimento e permanência de uma criança com Síndrome de Down, estudante do Centro Pedagógico da UFMG. Objetiva-se refletir sobre a rotina de atendimento, bem como sobre os processos de formação dos graduandos participantes do Programa de Imersão Docente que atuam na mediação de crianças com deficiência. O referencial teórico utilizado dialoga com a literatura especializada sobre o tema da Inclusão no ensino regular e sobre os desafios da formação de professores. Os principais referenciais são: Valadão (2019); Pletsch (2011); Mantoan (2003). O texto está estruturado em quatro sessões: na primeira, apresenta-se a instituição e a metodologia utilizada, que se configura como um estudo de caso, tal como abordam Flick (2009) e Yin (2005). Na segunda, realiza-se a descrição do caso. Na terceira contempla-se reflexões sobre a experiência de graduandos no contexto escolar. Por fim são tecidas considerações finais abordando a rotina de atendimento à luz do debate sobre a educação inclusiva e a formação docente. Espera-se, contribuir com a construção de propostas educacionais formativas e inclusivas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofSeminário de Institutos, Colégios e Escolas de Aplicação das Universidades Brasileiras-
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectEstudo de casopt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherInclusão escolarpt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleFormação docente e inclusão escolar: um estudo de caso do Centro Pedagógico da UFMGpt_BR
dc.title.alternativeTeacher training and school inclusion: a case study of the UFMG Pedagogical Centerpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://www.even3.com.br/anais/siceacap2022/584819-formacao-docente-e-inclusao-escolar--um-estudo-de-caso-do-centro-pedagogico-da-ufmg/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4646-3460pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.