Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76889
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Fluxo escolar de estudantes com cegueira na Educação de Jovens e Adultos na cidadede Belo Horizonte (2007-2018) |
Other Titles: | School flow of students with blindness in Youth and Adult Education in the cityof Belo Horizonte(2007-2018) |
Authors: | Beatriz Fonseca Torres Fabiane Maria Silva Taísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalves |
Abstract: | O objetivo deste artigo[i] é analisar o fluxo escolar de estudantes com cegueira na Educação de Jovens e Adultos (EJA), na cidade de Belo Horizonte/MG. Para isso, foram analisados os microdados do Censo Escolar da Educação Básica, disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), referentes às matrículas de alunos com cegueira, entre 2007 e 2018. Os dados foram agregados segundo as variáveis (modalidade de ensino, etapas de ensino, deficiência, sexo, cor/raça, idade). O estudo se orientou pela perspectiva da unidade entre as dimensões de qualidade e quantidade, sendo indissociáveis. Os resultados demonstraram que 47 alunos com cegueira frequentaram a EJA em Belo Horizonte no período analisado, dentre os quais 23 apresentaram repetência ou promoção, a partir de dados de matrícula, sendo 47,8% do sexo masculino e 52,1% do sexo feminino. Em relação à cor/raça, 13 estudantes corresponderam à parda (56,2%), cinco à cor branca (21,7%), dois à preta (8,6%) e três não declarados (13%), indicando as desigualdades de acesso ao ensino, uma vez que a população preta, somada com a parda, foi a mais afetada. As 24 matrículas de alunos que evadiram após um ano de estudo, isto é, 51,06%, revelam que esses estudantes não tiveram processos efetivos de escolarização. |
Abstract: | This paper aims to analyze the school flow of students with blindness in Youth and Adult Education (known in Brazil by the Portuguese acronym EJA) in the city of Belo Horizonte/MG. To achieve the paper’s main goal, the microdata from the School Census of Basic Education, provided by National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (known in Brazil by the Portuguese acronym Inep) were analyzed, regarding the enrollment of students with blindness, between 2007 and 2018. The data were aggregated according to variables (type of education, stages of education, disability, sex, color/race, age). The study was guided by the perspective of the unity between the dimensions of quality and quantity, being inseparable. The results of the study showed that 47 students with blindness attended EJA in Belo Horizonte in the analyzed period. Among these students, 23 showed repetition or promotion, according to the enrollment data, in which 47.8% of them are male and 52.1% of them are female. Regarding to color or race, 13 students were mixed-race (56.2%), five were white (21.7%), two were black (8.6%), and three were undeclared (13%), indicating inequalities in access to education, since the black population, added to the mixed-race population, was the most affected. The 24 enrollments of students who dropped out after one year of study,that is, 51.06%, reveal that these students did not have effective schooling processes. |
Subject: | Educação de Jovens e Adultos, EJA Pessoas com Deficiência Visual |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5902/1984644467062 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/76889 |
Issue Date: | 2023 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/67062 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fluxo escolar de estudantes com cegueira.pdfA.pdf | 840.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.