Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/77002
Type: | Tese |
Title: | (UN)surprisingly, style can be found in academic writing: towards characterizing Douglas Biber’s metadiscourse style |
Authors: | Janailton Mick Vitor da Silva |
First Advisor: | Deise Prina Dutra |
First Referee: | Antonio Paulo Berber Sardinha |
Second Referee: | Ana Eliza Pereira Bocorny |
Third Referee: | Danilo Duarte Costa |
metadata.dc.contributor.referee4: | Lucia de Almeida Ferrari |
Abstract: | The main goal of this doctoral dissertation is to investigate how metadiscourse language features help shape Douglas Biber’s style in research articles published by peer-reviewed journals. In this investigation, style is defined as the particular way a scholar makes variation in the use of language features in academic genres and registers for specific purposes, resulting in the expression of voice(s), authorial identity(ies), stance(s), and potential effects in texts and audiences. A recurring feature of academic register is metadiscourse in two broad dimensions: interactive and interactional. While the former refers to scholar’s patterns of discourse organization, the latter regards the expression of stance and establishment of engagement with the reading audience. In this research, metadiscourse may pave the way for the characterization of an author’s style in academic writing. To achieve the main goal of this doctoral dissertation, a corpus linguistics methodological framework is designed and implemented. This approach involves the compilation of two corpora through the AntConc software suite: a study corpus (Biber Corpus), and a reference corpus (Corpus of Journal Articles in Applied Linguistics). In addition, the Keyword tool is used to compare the study corpus against the reference corpus, and the KWIC (Key-Word-In-Context), Cluster, and Collocate tools are employed to examine metadiscourse usage in context. The data retrieved from this comparison is assessed following the application of the Stylistic Metadiscourse Model of Interpersonal Interaction in Academic Writing. The results illustrate that, although Biber uses interactive and interactional metadiscourse features, his style is mainly interactive while writing research articles. In doing so, he expresses his voice and discloses a variety of authorial identities, mainly presenting himself as supportive and confident. Furthermore, he (un)surprisingly makes individual stylistic choices aimed at organizing discourse so as to better accommodate his participating audience’s interests, rhetorical expectations, and reading comprehension processing abilities. Finally, this study shows potential implications for the understanding of how an expert academic writer crafts an authorial style that may empower novice and other expert writers to craft a style that involves the audience in meaningful reading and writing experiences through academic texts. |
Abstract: | O objetivo principal desta tese de doutorado é investigar como recursos linguístico-metadiscursivos ajudam a moldar o estilo de Douglas Biber na escrita de artigos de pesquisa publicados por periódicos revisados por pares. Nesta investigação, estilo é definido como a maneira particular como um acadêmico faz variações no uso de recursos linguísticos em gêneros e registros acadêmicos para propósitos específicos, resultando na expressão de voz(es), identidade(s) autoral(ais), postura(s) e potenciais efeitos em textos e leitores(as). Uma característica recorrente do registro acadêmico é o metadiscurso, que se divide em duas dimensões amplas: interativa e interacional. Enquanto a primeira se refere aos padrões de organização do discurso acadêmico, a segunda diz respeito à expressão de postura e a criação de engajamento com o público leitor. Nesta pesquisa, o metadiscurso pode abrir caminho para a caracterização do estilo de um autor na escrita acadêmica. Para atingir o objetivo principal desta tese, uma estrutura metodológica da Linguística de Corpus é criada e implementada. Essa abordagem envolve a compilação de dois corpora por meio do pacote de programas disponíveis no AntConc: um corpus de estudo (Biber Corpus) e um corpus de referência (Corpus of Journal Articles in Applied Linguistics). Além disso, a ferramenta Keyword é usada para comparar o corpus de estudo com o corpus de referência, e as ferramentas KWIC (Key-Word-In-Context), Cluster e Collocate são empregadas para examinar o uso do metadiscurso em contexto. Os dados oriundos dessa comparação são avaliados seguindo a aplicação do Modelo Estilístico-Metadiscursivo de Interação Interpessoal na Escrita Acadêmica. Os resultados ilustram que, embora Biber utilize recursos metadiscursivos interativos e interacionais, seu estilo é predominantemente interativo ao escrever artigos de pesquisa. Ao fazer isso, ele expressa sua voz e revela uma variedade de identidades autorais, principalmente se apresentando como solidário e confiante. Além disso, ele (não)surpreendentemente faz escolhas estilísticas individuais com o objetivo de organizar o discurso de modo a melhor acomodar os interesses, as expectativas retóricas e as habilidades de processamento de compreensão leitora do público participante. Por fim, este estudo mostra implicações para a compreensão de como um autor acadêmico experiente cria um estilo autoral que pode empoderar novos e experientes autores a criar um estilo que envolva o público em experiências significativas de leitura e escrita por meio de textos acadêmicos. |
Subject: | Linguística aplicada Redação acadêmica Linguagem e línguas - Estilo |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/77002 |
Issue Date: | 4-Sep-2024 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SILVA, 2024 - Full PhD dissertation - FINAL VERSION_PDFA.pdf | SILVA, 2024 - Full PhD dissertation - FINAL VERSION | 8.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License