Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/78718
Type: Artigo de Periódico
Title: Treinamento por simulação como estratégia de ensino-aprendizagem para profissionais e estudantes da saúde
Other Titles: Cosimulation training as a teaching learning strategy for health professionals and student
La capacitación en simulación como estrategia de enseñanza aprendizaje para profesionales y estudiantes de la salud
Authors: Karla Rona da Silva
Shirlei Moreira da Costa Faria
Alanna Gomes da Silva
Ana Carolina Micheletti Gomide Nogueira de sá
Fernanda Gonçalves de Souza
Natany de Oliveira Pazini
Cristiano Inácio Martins
Patrícia Aguiar de Oliveira Soares
Abstract: Objetivo: Apresentar os resultados da participação de profissionais e estudantes da saúde em um simulado realizado como estratégia de ensino-aprendizagem. Método: Trata-se de um estudo transversal, descritivo, com dados da atividade de simulação realística de atendimento às vítimas de acidente de trânsito, realizado na cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, no ano 2019. A coleta de dados ocorreu por meio da aplicação de questionário, e as análises descritivas foram expressas em número absoluto e porcentagens (%) e processadas no programa estatístico Data Analysis and Statistical Software versão 14. O estudo aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa. Resultado: Participaram da simulação e, consequentemente, do estudo 30 indivíduos, distribuídos entre estudantes e profissionais da saúde. Na avalição geral da simulação, 76,67% dos participantes a avaliaram como excelente; 93,33% consideraram que a utilização e realização de atividades práticas reais facilitaram muito a assimilação do conteúdo teórico; 93,33% consideraram que adquiriram ou aprimoraram muito os conceitos; e 86,67% consideraram que adquiriram ou aprimoraram muito as habilidades. Conclusão: Por meio da simulação, a inserção de atividades práticas em cenários reais em ambientes de baixo risco proporciona a facilitação da assimilação do conteúdo teórico, o entendimento mais amplo dos conceitos e o desenvolvimento de habilidades para a realização prática de um protocolo ou atividade, o que favorece consideravelmente a aprendizagem significativa.
Abstract: Introduction: Using simulation as a learning strategy has become a method widely used by higher education institutions, but publications about its results and impacts on student education are still incipient. Objective: to present the results of the participation of health professionals and students in a simulation, conducted as a teaching-learning strategy. Method: It is a cross-sectional, descriptive study carried out in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, in 2019, whose data are from the activity of realistic simulation of care for victims of traffic accidents. The Data collection was carried out through a questionnaire and processed by the statistical program Data Analysis and Statistical Software version 14. The descriptive analyzes were expressed in absolute numbers and percentages (%). The Research Ethics Committee approved the study. Result: Thirty individuals between students and health professionals participated in the simulation and the study. In the simulation's general evaluation, 76.67% of the participants rated it as excellent; 93.33% considered that the performance of real practical activities greatly facilitated the assimilation of theoretical content; 93.33% thought that they acquired or improved many concepts; 86.67% assumed that they developed or broadly their skills. Conclusion: Through simulation, the insertion of practical activities in real and low-risk scenarios facilitates the assimilation of theoretical content. Besides, it allows a broader understanding of concepts and the development of skills for the practical implementation of a protocol or an activity, which considerably furthers meaningful learning.
Subject: Educação em saúde
Enfermagem
Enfermagem Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/78718
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://revista.corenmg.gov.br/index.php/inova/article/view/92/20
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de enfermagem INOVA
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.