Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-89YNPH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.referee1Márcia Ermelindo Tabordapt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Paoliellopt_BR
dc.contributor.referee3Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.creatorMichel Barboza Macielpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T02:53:48Z-
dc.date.available2019-08-10T02:53:48Z-
dc.date.issued2010-08-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-89YNPH-
dc.description.abstractThe main focus of the present work is the piece Ritmata by Edino Krieger. When dealing with the idea that Krieger´s Ritmata was innovative in the context of Brazilian guitar, it seemed necessary to determine which traditions were being broken by the piece. For that, we investigated the formation, the development and the main elements of identity of this repertory. We demonstrate that the language of the piece is connected to concepts of avantgarde, turned to the ideal of universality, which trespasses the barriers of the nationalism largely found in the literature of the Brazilian concert guitar. In order to qualify the piece as avant-garde art, we distinguish some values and concepts that belong to this classification, confronting these ideals with the musical text of the piece. At last, we make a few technical suggestions and point out notes published incorrectly, based on the usual notation of the guitar and in an interview with the composer.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho tem como eixo principal a peça Ritmata de Edino Krieger. Ao lidarmos com a idéia de que foi uma obra inovadora no contexto do violão brasileiro, pareceu-nos necessário abordar quais tradições estavam sendo rompidas. Para tanto, investigamos a formação, o desenvolvimento e os principais elementos identitários presentes nesse repertório. Procuramos demonstrar que a Ritmata possui uma linguagem ligada aos conceitos de vanguarda, voltada para o ideal de universalidade, transpondo as barreiras do nacionalismo encontrado largamente na literatura do violão brasileiro de concerto. Para qualificar a peça como arte de vanguarda, distinguimos alguns valores e conceitos pertencentes a essa classificação, confrontando esses ideais com o texto musical da Ritmata. Para finalizar, fizemos algumas sugestões técnicas e, baseado na grafia usual do instrumento e na entrevista com o compositor, a correção de notas editadas incorretamente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNacionalismo musicalpt_BR
dc.subjectViolão brasileiropt_BR
dc.subjectVanguarda musicalpt_BR
dc.subjectEdino Kriegerpt_BR
dc.subjectRitmatapt_BR
dc.subject.otherCompositores brasileiros Séc XXpt_BR
dc.subject.otherMusica para violãopt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleRitmata de Edino Krieger: uma reflexão sobre processos vanguardistas na literatura do violão brasileiropt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_disserta__o.pdf5.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.