Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8BYGJH
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fernando de Oliveira Rocha | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Fernando Augusto de Almeida Hashimoto | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oiliam Jose Lanna | pt_BR |
dc.creator | Bruno Soares Santos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T12:15:17Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T12:15:17Z | - |
dc.date.issued | 2010-10-04 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8BYGJH | - |
dc.description.abstract | The performance techniques of percussion instruments, particularly mallet instruments, have been developing continuously in recent decades. Works and techniques considered difficult to perform, thirty or forty years ago, are now part of the percussionists regular repertoire. In this sense, it is clear that a tradition of notation for these instruments is still a developing process. This research seeks, through the performance and analysis of two works, to enrich the discussion about technique and notation for mallet percussion, specifically the vibraphone. We chose to analyze two duos for vibraphone and piano: Sonata for Piano and Vibraphone by Almeida Prado and Domus Aurea by Edmund Campion. The analysis of these two works offered us a great material for research because they have different types of notation and distinct compositional languages. Thus, they present different challenges for interpretation. The reflection on their performance contributed to the identification of characteristic factors of the vibraphones technique, notation and performance. | pt_BR |
dc.description.resumo | As técnicas de performance dos instrumentos de percussão, sobretudo dos teclados, têm se desenvolvido continuamente nas últimas décadas. Obras e técnicas consideradas de difícil execução trinta ou quarenta anos atrás, hoje fazem parte do repertório habitual dos percussionistas. Neste sentido, é possível afirmar que uma tradição de escrita para estes instrumentos é ainda um processo em desenvolvimento. Esta pesquisa busca, através da performance e análise de duas obras, enriquecer a discussão sobre técnica e escrita para os teclados de percussão, mais especificamente o vibrafone. Escolhemos analisar dois duos para vibrafone e piano: Sonata para Vibrafone e Piano de Almeida Prado e Domus Aurea de Edmund Campion. A análise destas duas obras nos ofereceu um ótimo material para a pesquisa pois elas possuem tipos de escrita diferentes e linguagens composicionais distintas. Desta forma, elas apresentam desafios diferentes para a interpretação. A reflexão sobre suas performances contribuiu para o reconhecimento de fatores característicos da técnica, escrita e performance do vibrafone. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.subject.other | Prado, Almeida, 1943- | pt_BR |
dc.subject.other | Musica para piano e vibrafone | pt_BR |
dc.subject.other | Campion, Edmund | pt_BR |
dc.subject.other | Musica Analise, interpretação e apreciação | pt_BR |
dc.title | Duos para vibrafone e piano: estudo interpretativo das peças Sonata para Vibrafone e Piano de Almeida Prado e Domus Aurea de Edmund Campion | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__obrunosantosfinall.pdf | 70.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.