Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8GGMMU
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Percepção musical no curso de extensão em música da UFMG: uma abordagem qualitativa
Authors: Kleinny Kacilah Bok
First Advisor: Walenia Marilia Silva
First Referee: Marco Antonio Farias Scarassatti
Second Referee: Heloisa Faria Braga Feichas
Abstract: Esta dissertação é o resultado de uma pesquisa qualitativa desenvolvida na Escola de Música da UFMG. Os dados foram coletados através de observação não-estruturada, questionários e entrevistas semi-estruturadas, durante cinco meses, contando com a participação dos alunos do curso de extensão em Música. A presente pesquisa apresenta um estudo sobre as aulas de Percepção Musical no Curso de Extensão em Música e procura descrever os conteúdos teóricos, as situações de ensino vivenciadas pelos alunos através do processo de aprendizagem musical e analisa o índice de acertos e erros demonstrados pelos alunos no exercício de revisão realizado em sala de aula. Nesta dissertação, discuto como categorias o ditado melódico e o exercício de fixação, como conteúdos menos favoritos trabalhados na aula de Percepção Musical e o solfejo melódico, considerado pelos alunos como o conteúdo favorito trabalhado em sala de aula. Conclui-se que esta preferência ou não demonstrada pelos alunos pelos conteúdos da aula de Percepção Musical é pertinente aos aspectos relacionados ao ouvir os intervalos, uma das dificuldades apresentadas pelos alunos em sala de aula.
Abstract: This dissertation is the result of a qualitative research developed at the Music School of the Federal University of Minas Gerais UFMG. The data were collected through unstructured observation, a questionnaire and semi-structured interviews during five months with the participation of the students of the Music Extension course. The research in question presents a study of the Music Perception classes at the Music Extension course. It aims at describing the syllabus, the learning situations experienced by the students through the music learning process, analysing the rate of hits and errors demonstrated by the students during a review exercise chapter conducted in class. In this dissertation, the melodic dictation and the memorization exercise are pointed as the least favorite categories to be worked in Music Perception classes while the melodic solfege is the favorite one according to the students. It is concluded that this preference or not towards the syllabus of the Music Perception classes demonstrated by the students, has to do with the aspects related to the hearing of intervals, which is one of the major dificulties presented by the students in class.
Subject: Musica
Percepção musical
Educação musical
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8GGMMU
Issue Date: 27-Sep-2010
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_kleinny_kacilah_2011_2.pdf545.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.