Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-8HMKFC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Pereira Santiagopt_BR
dc.creatorLeonardo Rodrigues Tavarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T22:52:54Z-
dc.date.available2019-08-09T22:52:54Z-
dc.date.issued2011-03-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-8HMKFC-
dc.description.abstractThe R&D portfolio selection is one of the key drivers of the medium and long term success of most companies. Several studies have already discussed the factors that influence the project selection and budget allocation, and also how the projects should be managed in order to achieve better results. However, considering the complexity of the problem and the lack of a prevalent approach to it, many managers still rely on heuristics to support their decision process. The present work aims to discuss the selection and funding of alternatives during the process of forming a R&D portfolio. It is taken into account the fact that the development and commercialization phases are distinct and, therefore, should be managed appropriately as far as budget implications and information availability are concerned. Two decisions rules are analyzed for choosing products that must be funded in the development stage to maximize the utility of the commercialization stage. The approach is illustrated with a numerical example related with the biotechnology industry.pt_BR
dc.description.resumoA seleção de um portfólio de desenvolvimento de novos produtos é um dos processos direcionadores do sucesso de médio e longo prazo de grande parte das organizações. Apesar de muitos estudos já terem investigado o tema, a sua complexidade e a falta de uma abordagem predominante, fazem com que os gestores ainda recorram às heurísticas para suportarem as suas decisões. Essa dissertação se insere neste contexto, ao investigar a seleção e o financiamento de alternativas durante o processo de formação de um portfólio de P&D. Nesse trabalho, o processo de P&D é dividido em duas fases distintas, sendo elas a fase de desenvolvimento e a fase de comercialização que, portanto, devem ser gerenciadas de forma diferente. A distinção feita entre as duas fases se deve às suas especificidades, dentre elas as diferentes restrições de orçamento e a assimetria de informações. Em particular, duas regras de decisão são analisadas para a escolha dos produtos que devem ser financiados no estágio de desenvolvimento para maximizar a utilidade da fase de comercialização. O modelo é ilustrado por meio de um exemplo numérico relacionado a uma empresa de biotecnologia.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeoria da utilidadept_BR
dc.subjectDesenvolvimento de novos produtospt_BR
dc.subjectTeoria do valor extremopt_BR
dc.subjectGestão de portfóliopt_BR
dc.subject.otherEngenharia de produçãopt_BR
dc.titleSeleção e financiamento de alternativas para o desenvolvimento e comercialização de um portfólio de novas tecnologiaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_leonardo_tavares_final.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.