Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E5G8P
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Lucia M de Oliveira e Paivapt_BR
dc.contributor.referee1Kevin John Keyspt_BR
dc.contributor.referee2Ida Lucia Machadopt_BR
dc.creatorGladys de Sousapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T06:16:35Z-
dc.date.available2019-08-11T06:16:35Z-
dc.date.issued1997-09-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9E5G8P-
dc.description.abstractThis study describes the listening comprehension strategies used by students of English as a second language. In our procedure, we cross-checked the results of data collected through student's questionnaries and "simulated situations". The theoretical bases of the dissertation are studies on the oral comprehension process and the learning process, emphasizing those related to listening comprehension. The factors that interfere with the use of both the listening comprehension and strategies factors were also investigated. The results show that although students did not mention some of the strategies described by O'Malley & Chamot (1990) and Oxford (1990), they mentioned others, which were not mentioned by these authors. The presence of activities planned to be used before, during and after a listening task is reflected in the proposal of a new classification for the listening comprehension strategies based on metacognitive, socio-affective and cognitive processes as well as the moments in which the act of listening can be divided: before, during and after. Finally the strategies described in this classification were compared to the ones Vandergrift (1996) describes for this ability. The results showed that although the proposal is new for its division in the three moments mentioned, the strategies elicited are in accordance with those described in the literature.pt_BR
dc.description.resumoDescrição de estratégias de compreensão oral usadas por alunos do curso de Letras com habilitação em Língua Inglesa, tendo como base a interpretação das informações coletadas através de um questionário e de situações simuladas. A sustentação teórica é formada a partir de estudos sobre os processos envolvidos na compreensão oral; o ensino dessa habilidade; as estratégias de aprendizagem, ressaltando-se as de compreensão oral, além do levantamento de fatores que interferem na habilidade em foco e no uso de estratégias. A literatura sobre estratégias baseou-se em 0'Malley & Chamot (1990), Oxford (1990) e Vandergrift (1996). Evidencia-se, através das análises e da interpretação dos dados, que os alunos não só deixaram de fazer referência a algumas estratégias referidas por esses Autores, como também descreveram outras até então não mencionadas por 0'Malley & Chamot e Oxford. A existência de materiais com atividades anteriores e posteriores à compreensão oral, motivou uma proposta de classificação das estratégias que teve em vista não só os processos metacognitivos, sócio-afetivos e cognitivos de aquisição de línguas, mas também os momentos em que se divide o ato de ouvir {anterior, durante e posterior).pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Linguísticospt_BR
dc.subject.otherComunicação oralpt_BR
dc.subject.otherAquisição da segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleEstratégias de compreensão oral usadas por alunos de inglês como línguaestrangeira: descrição e classificaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_gladysdesousamagalhaes.pdf6.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.