Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EKEWY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliandra da Costa Mendespt_BR
dc.contributor.referee1Hormindo Pereira de Souza Juniorpt_BR
dc.creatorJoelma Mendes Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T20:32:17Z-
dc.date.available2019-08-09T20:32:17Z-
dc.date.issued2011-07-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EKEWY-
dc.description.abstractThe construction of the Pedagogical Political Project is central to the school as it works as a guide in the institutional organization. Given its importance, we reaffirm the need for the involvement of all (community and school) in the development and periodic review of it. A key component of PPP is to be included in the institutional evaluation, which serves as a tool for self-evaluation of the school unit, which contributes to the establishment of democracy, guaranteeing transparency in management and participation of all (staff, teachers, parents, students , managers and local community). Considering the importance and complexity of an assessment, this study aims to make a critical analysis of the PPP E. M. Pinto Moreira analyte in order to meet and question the methodological procedures and institutional assessment of the steps used by managers, teaching staff, students and the community and see if it improves the quality of education offered by that institution.pt_BR
dc.description.resumoA construção do Projeto Político Pedagógico é fundamental para a escola, pois funciona como norteador na organização institucional. Dada a sua importância, reafirmamos a necessidade do envolvimento de todos (comunidade e escola) na elaboração e na análise periódica do mesmo. Um dos elementos fundamentais a constar no PPP é a avaliação institucional, que serve de instrumento de autoavaliação da unidade escolar e que contribui para a implementação da democracia, garantindo a transparência na gestão e a participação de todos (funcionários, professores, pais, alunos, gestores e comunidade local). Considerando a importância e a complexidade de uma avaliação, o presente estudo tem por objetivo fazer uma análise crítica do PPP da E. M. Analito Pinto Moreira, de modo a conhecer e problematizar os procedimentos metodológicos e as etapas da avaliação institucional utilizada pelos gestores, equipe pedagógica, alunos e pela comunidade e perceber se a mesma contribui para melhorar a qualidade do ensino oferecido pela instituição.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolarpt_BR
dc.subjectProjeto político pedagógicopt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectAvaliação institucionalpt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEscolas  Organização e administraçãopt_BR
dc.titleA avaliação institucional e a construçaõ de uma escola democráticapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Escolar EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
joelmamendesribeiro.pdf224.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.