Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FSFVJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clenice Griffopt_BR
dc.contributor.referee1Sandro Vinicius Sales dos Santospt_BR
dc.creatorMarcia de Lourdes Braga Presotipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T09:07:05Z-
dc.date.available2019-08-12T09:07:05Z-
dc.date.issued2013-11-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FSFVJ-
dc.description.abstractThis paper deals with a case study on how the inclusion of children with disabilities in a public institution of Early Childhood Education, as your adult / child and interact with the environment, with a view to meet the teachers and families think about the process inclusion of these children in regular schools. It also aims to identify aspects that need to be worked on the subject. Therefore, a qualitative research and a case study through observations, interviews and questionnaires with the teachers and families of children with disabilities who attend the institution was performed. The research was conducted in a Municipal Unit Childhood Education of the city of Belo Horizonte, Minas Gerais. The results showed that the practitioners feel anxious and unsafe due to inadequate training and lack of investment by the Public Policy. Yet the teachers perform meaningful work and aims to encompass all children. Families are satisfied with the work done, believe in the process of inclusion in regular schools, but know there is still much to be done. They also reported the breakthrough in the development of their children from physical, motor, mental and social. This work provided a better reflection of the professionals involved about the practices, actions and conceptions regarding inclusion of children with disabilities in kindergarten process.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho trata de um estudo sobre como acontece a inserção da criança com deficiência em uma instituição pública de Educação Infantil, como é sua interação adulto/criança e com o meio, numa perspectiva de conhecer o que as professoras e as famílias pensam sobre o processo de inclusão dessas crianças na rede regular de ensino. Pretendeu-se também identificar aspectos que precisam ser trabalhados acerca do assunto. Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa, um estudo de caso por meio de observações, entrevistas e aplicação de questionários junto às professoras e as famílias das crianças com deficiências que frequentam a instituição. A pesquisa foi realizada em uma Unidade Municipal de Educação Infantil da cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais. Os resultados demonstraram que os profissionais se sentem angustiados e inseguros devido à formação insuficiente e a falta de investimento por parte das Políticas Públicas. Mesmo assim as professoras realizam um trabalho significativo e que visa contemplar todas as crianças. As famílias estão satisfeitas com o trabalho realizado, acreditam no processo de inclusão na rede regular de ensino, porém sabem que ainda há muito a ser feito. Relataram também, o avanço no desenvolvimento de seus filhos nos aspectos físico, motor, psíquico e social. Esse trabalho possibilitou uma maior reflexão dos profissionais envolvidos a respeito das práticas, ações e concepções relacionadas ao processo de inclusão de crianças com deficiências na Educação Infantil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInclusãopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectProfessorespt_BR
dc.subjectFamíliaspt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherEducação especialpt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.titleA inclusão de crianças com deficiências na Educação Infantilpt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Docência na Educação Infantil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_inclus_o_de_crian_as_com_defici_ncias_na_educa__o_infantil.pdf330.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.