Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A95HLM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carla Lucia Goulart Constant Alcoforadopt_BR
dc.contributor.referee1Walter Batista Cicarinipt_BR
dc.creatorAriane Cristina Barboza Zanettipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T09:58:28Z-
dc.date.available2019-08-14T09:58:28Z-
dc.date.issued2015-07-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-A95HLM-
dc.description.abstractThe OSCE (Objective Structured Clinical Examination) is used to assess competencies and clinical skills of students and health professionals in scenarios that simulate real situations. Such examination has confirmed that it is a viable, reliable and valid assessment method. Therefore, OSCE has become habitual inevaluations based on clinical performance, particularly in examinations related to graduation, being incorporated as an important component of the new educational paradigm of clinical skills. In this context, this study aimed to identify available evidences in the literature about the applicability of the OSCE as educational and clinical evaluation tool at the process of teaching and learning associated to undergraduate students in the health field. For the execution of this work, we selected a relevant methodological reference for integrative literature review and itwas realized searches for selection of the articles in the databases MEDLINE, LILACS and SCOPUS. It was made a careful reading of titles and abstracts of the articles found. Scientific publications that presented an appropriate content to the main question and possibility of full access formed the final sample for evaluation, comprising 12 manuscripts, which were categorized in two groups: studies in which OSCE was considered an effective and valid method for the assessment of students clinical competence in a practical simulation, and studies in which OSCEwas considered a method able to presume students performance in the reality of clinical practice, that is, a predictive evaluation. This research contributed to the identification of evidences available in the literature about the effectiveness of OSCE as an educational assessment tool, demonstrating that the examination has been recognized as a reliable and valid strategy to evaluate clinical competence in the teaching and learning process of undergraduate students. Finally, it was foundthat OSCE is characterized as a method of meaningful benefits, but, the limitations concerning to the examination are also recognized.pt_BR
dc.description.resumoO ECOE (Exame Clínico Objetivo Estruturado) é utilizado para avaliarcompetências e habilidades clínicas de estudantes e profissionais da saúde, em cenários que simulam situações reais. Tal exame vem confirmando se tratar de um método de avaliação viável, confiável e válido. Por esse motivo, o ECOE tem se tornado habitual nas avaliações baseadas no desempenho clínico, particularmente, nos exames concernentes à graduação, sendo integrado como um componente importante do novo paradigma de ensino de habilidades clínicas.Nesse contexto, este estudo objetivou identificar as evidências disponíveis na literatura sobre a aplicabilidade do ECOE como ferramenta de avaliação educacional e de competência clínica no processo de ensino-aprendizagem dos estudantes de graduação da área da saúde. Para a execução deste trabalho, selecionou-se um referencial metodológico pertinente à revisão integrativa daliteratura e realizou-se buscas para seleção dos artigos nas bases de dados MEDLINE, LILACS e SCOPUS. Foi efetuada leitura criteriosa dos títulos e resumos dos artigos encontrados. As publicações científicas que apresentaram conteúdo adequado à questão norteadora e possibilidade de acesso na íntegra constituíram a amostra final para avaliação, compreendendo 12 manuscritos, os quais foram categorizados em dois grupamentos: estudos em que o ECOE foiconsiderado um método efetivo e válido para a avaliação da competência clínica dos estudantes na simulação da prática, e estudos nos quais o ECOE foi considerado um método capaz de presumir o desempenho do estudante na realidade da prática clínica, ou seja, uma avaliação preditiva. Esta pesquisa contribuiu para a identificação de evidências disponíveis na literatura sobre a utilidade do ECOE como ferramenta de avaliação educacional, demonstrando que o exame tem sido reconhecido como uma estratégia confiável e válida para avaliara competência clínica no processo de ensino-aprendizagem dos estudantes de graduação. Por fim, constatou-se que o ECOE é caracterizado como um método detentor de benefícios significativos, contudo, as limitações associadas ao exame também são reconhecidas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetência Clínicapt_BR
dc.subjectAvaliação Educacionalpt_BR
dc.subjectSimulaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação de recursos humanos em saúdept_BR
dc.titleExame Clínico Objetivo Estruturado (ECOE) para avaliação dascompetências clínicas de estudantes da área da saúde: revisão integrativa da literaturapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ariane_cristina_barboza_zanetti.pdf421.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.