Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAHFSE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Magno Camargos Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee1Érica Renata de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Bruno Souza Lealpt_BR
dc.creatorTalita Iasmin Soares Aquinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T05:35:30Z-
dc.date.available2019-08-13T05:35:30Z-
dc.date.issued2015-04-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AAHFSE-
dc.description.abstractThe trans experiences exposes political disputes, negotiations between power/knowledge and an intertwining of speeches and body agencies. This research aimed at reflecting on the binary gender matrix in dialogue with seven movies: Hedwig and The Agry Inch (2001), Madame Satã (2002), Tiresia (2003), Transamerica (2005), Strella (2009), Kátia (2012) and Laurence Anyways (2012). In these films, the protagonists, all trans-characters, are brought to the screen in narratives that build up the transit between genders in gestures, clothing, scenarios and lightning. In various similarity agreements, gender figures emerge as remnants of identifiable shapes and models, reaffirming or subverting stereotypes. Thus, we intended to comprehend the way in which such movies perform gender from the figures they emerge. To do so, we list the works of Erich Auerbach (1997), Judith Butler (2013), Marcel Mauss (2003), Jacques Rancière (2012), Victor Turner (2008), among others, as theoretical foundation of our research.pt_BR
dc.description.resumoAs experiências trans expõem disputas políticas, negociações entre saberes-poderes e entrelaçamentos de discursos e agências dos corpos. Esta pesquisa pretendeu refletir sobre a matriz binária do gênero em diálogo com sete filmes: Hedwig and the Angry Inch (2001), Madame Satã (2002), Tiresia (2003), Transamerica (2005), Strella (2009), Kátia (2012) e Laurence Anyways (2012). Nestes filmes, as protagonistas, personagens trans, são trazidas à tela em narrativas que constroem o trânsito entre os gêneros em gestos, vestes, cenários e iluminação. Em diversos acordos de similaridade, figuras de gênero emergem como resquícios de formas e modelos identificáveis, reafirmando ou subvertendo estereotipias. Assim, buscamos compreender como os filmes performam o gênero a partir das figuras que fazem emergir. Para tal, elencamos os trabalhos de Erich Auerbach (1997), Judith Butler (2013), Marcel Mauss (2003), Jacques Rancière (2012), Victor Turner (2008), entre outros, como arcabouço teórico de nossa investigação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCorpopt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectImagempt_BR
dc.subjectCena performáticapt_BR
dc.subjectPerformatividadept_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherRelações de gêneropt_BR
dc.titleFiguras (não) binárias: construções de gênero em personagens trans-mulheres no cinema do início do século XXIpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
figuras__n_o__bin_rias___final.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.