Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FNP4D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Maria Lucia Castanheirapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Machado Malta Campospt_BR
dc.contributor.referee2Maria Fernanda Rezende Nunespt_BR
dc.contributor.referee3Maria Ines Mafra Goulartpt_BR
dc.contributor.referee4Livia Maria Fraga Vieirapt_BR
dc.creatorVanessa Ferraz Almeida Nevespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T21:59:58Z-
dc.date.available2019-08-13T21:59:58Z-
dc.date.issued2010-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FNP4D-
dc.description.abstractI investigated the transition of a group of children from preschool to elementary school in Belo Horizonte, considering the context of the new legislation in education. The processes of data collection and analysis were guided by the sociology of childhood (CORSARO, 2005) and by an interactional ethnographic perspective (CASTANHEIRA, CRAWFORD, DIXON and GREEN, 2001). Data sources included field notes, videotape records of classrooms lives, audiotape records of semi-structured and informal interviews of teachers, children, and written artifacts used and/or produced in the classrooms. I searched for an understanding of the multiplicity of contexts influencing the everyday life of the classrooms: peer culture, school and teachers culture, and the educational system. Therefore, it is understood that local contexts are influenced by global contexts.The educational practices that were central in both preschool and elementary school were related to play and literacy, although different in each one of the classrooms. I argue that the lack of dialogue in the Brazilian educational system regarding early childhood and elementary education was reflected upon the process of rupture experienced by the children in their transition from preschool to elementary school. The research, focusing on the childrens perspective, evidenced that it is necessary a closer integration between literacy and play in both preschool and elementary school: both dimensions are fundamental to childrens lives, inside and outside of schools.pt_BR
dc.description.resumoNo contexto da ampliação do ensino fundamental para nove anos, investiguei como foi vivida, por um grupo de crianças, a transição de uma escola de educação infantil para uma de ensino fundamental em Belo Horizonte. O processo de construção e análise dos dados da pesquisa baseou-se nas abordagens da sociologia da infância (CORSARO, 2005) e da etnografia interacional (CASTANHEIRA, CRAWFORD, DIXON e GREEN, 2001). Os dados da pesquisa incluíram anotações no diário de campo; gravações em vídeo das salas de aulas; gravações em áudio de entrevistas informais e semi-estruturadas com professoras e crianças; e artefatos escritos usados e/ou produzidos nas salas de aulas. Ao longo do processo investigativo, buscou-se apreender a multiplicidade dos contextos que informavam as práticas educativas: a cultura de pares, a cultura escolar e dos professores e o sistema educacional. Compreende-se que, portanto, as interações entre os sujeitos nos contextos locais são negociadas em relação a contextos globais. Verificou-se que as práticas educativas que assumiram centralidade na educação infantil e no ensino fundamental estruturaram-se em torno da brincadeira e do letramento, ambas situadas diferencialmente nos dois segmentos. Argumento que a falta de diálogo presente na organização do sistema educacional brasileiro em relação aos dois primeiros níveis da educação básica refletiu-se no processo de desencontros vivenciados pelas crianças pesquisadas na passagem da educação infantil para o ensino fundamental. Nesse sentido a investigação, ao ter como foco o registro da experiência infantil na transição entre os dois segmentos, evidenciou a necessidade de uma maior integração entre o brincar e o letramento nas práticas pedagógicas da educação infantil e do ensino fundamental, ambas dimensões fundamentais para as crianças, dentro e fora das escolas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTransiçãopt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectCultura de parespt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.titleTensões contemporâneas no processo de passagem da educação infantil para o ensino fundamental: um estudo de casopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vanessaneves_tese.pdf9.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.