Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MAHT4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Hormindo Pereira de Souza Juniorpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Auxiliadora Monteiro Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Selmar Rocha Fidalgopt_BR
dc.creatorFernanda Araujo Coutinho Campospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:39:14Z-
dc.date.available2019-08-09T14:39:14Z-
dc.date.issued2011-08-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MAHT4-
dc.description.abstractAmong social, economic, political and cultural transformations over the last years, the education has also been changed. One of the motivating factors for such changes is the fast insertion of information technologies and communication in society that has led to new forms to produce and share goods, knowledge and the way work is organized. Following such changes in education in the last fifteen years, this research has analyzed the teachers initial education for the Basic Education level in a private university focusing aspects on the introduction of information technologies and communication. For this purpose, a quantitative and qualitative approach investigation was undertaken which has used research tools as document analysis, survey, observation and interviews. During the first term of 2010, it was researched: 9 Bachelor or Arts courses (Biology, Physical Education, Philosophy, Physics, Geography, History, Literature, Mathematics and Pedagogy), 318 undergraduate students have answered the survey, and 12 individuals were interviewed, among them 9 students and 3 teachers. An effort was done and this research has sought to answer the following questions: how technologies have been used in the teachers initial education courses? Will the education that has been using computers/internet afford to articulate these means with the pedagogical dimension? After all, what changes with the arrival of these technological instruments at schools and on the teachers education in terms of classroom/school premises and pedagogical conceptions? Permeated by several issues, and despite the fact that the majority of the researched individuals consider the use of technologies in teachers´ education very important, it has been realized that this use is still incipient. In addition, even having a National Regulation that requires the use of such resources, projects and initiatives in the teachers education are taken isolated in some courses and departments. Finally, it is noticed that it will take a long time before some change in pedagogical propositions or collaborative action on the use of these technologies can be really consideredpt_BR
dc.description.resumoEm meio a transformações sociais, econômicas, políticas e culturais, a educação também tem se modificado nos últimos anos. Um dos fatores motivadores de tais mudanças é a rápida inserção das tecnologias da informação e da comunicação na sociedade, e que alterou as formas de produzir e compartilhar mercadorias, conhecimento e de organizar o trabalho. Acompanhando as modificações da educação sobremaneira, nos últimos quinze anos, esse trabalho analisou a formação inicial de professores para a Educação Básica, em uma universidade privada, no contexto atual, privilegiando aspectos da introdução das tecnologias da informação e da comunicação. Para tanto, foi realizada uma investigação de perspectiva quantitativo-qualitativa, que lançou mão dos instrumentos de pesquisa: análise documental, questionário, observação e entrevista. Foram investigados, durante o 1º semestre de 2010, 9 cursos de licenciatura Ciências Biológicas, Educação Física, Filosofia, Física, Geografia, História, Letras, Matemática e Pedagogia , responderam ao questionário 318 licenciandos, 12 sujeitos foram entrevistados, sendo 9 estudantes e 3 professores. O esforço foi realizado, buscando responder às seguintes questões: De que modo as tecnologias têm sido utilizadas nos cursos de formação inicial? A formação, utilizando-se do computador/da internet, dará conta de articular o uso instrumental e o pedagógico? Afinal, o que muda com a chegada dos equipamentos tecnológicos nas escolas e na formação de professores: espaço físico, concepção pedagógica? Permeado por diversas questões, constatou-se ser ainda incipiente o uso das tecnologias na formação de professores - apesar de a maioria dos sujeitos considerar importante -, e os projetos e iniciativas na formação de professores serem isolados em cursos e departamentos (mesmo tendo uma resolução que prevê o uso de recursos na formação de professores). Percebe-se, ainda, que é longo o caminho a ser percorrido para que haja de fato alguma alteração de propostas pedagógicas ou ações colaborativas, utilizando-se dessas tecnologiaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas Públicas de Educaçãopt_BR
dc.subjectFormação de Professorespt_BR
dc.subjectTecnologias da Informação e da Comunicaçãopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherInovações educacionaispt_BR
dc.subject.otherProfessores Formaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.titleTecnologias da informação e da comunicação e formação de professores: um estudo em cursos de licenciatura de uma universidade privadapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_fernandaaraujocoutinhocampos.doc_1_.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.