Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8VEMHV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Augusto Pereira Pratespt_BR
dc.contributor.referee1Jeronimo Oliveira Munizpt_BR
dc.contributor.referee2Rita de Cássia Fazzipt_BR
dc.creatorFrederico Henrique Galves Coelho da Rochapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T12:14:24Z-
dc.date.available2019-08-12T12:14:24Z-
dc.date.issued2012-04-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8VEMHV-
dc.description.abstractSome researchers have shown that the expansion and diversification of the higher education system in Brazil was followed by a hierarchy of institutes that potentially affects the prestige of individuals occupation and the differential valuing of credentials in the labor market (Prates, 2007, 2010). In addition, several authors have pointed that the recruitment of professionals with higher education is influenced by the cultural aspect of their credentials (Brown, 1995; Murphy, 1988; Diprete, 1989; Larson, 1977). In this academic work we have investigated to what extent there is a differential valuing of higher education qualifications in terms of academic degree (bachelors versus technologist) in the labor market in Belo Horizonte. We have concluded that employers relie more in the bachelors degree than the in technologist when it comes to recruiting higher positions in the firm. And that, in accordance with the proposition of the credentialism, employers based largely on the beliefs and cultural attitudes that have no direct relationship with an objective evaluation of productivity, for example, the individual performance evaluations conducted in firms.pt_BR
dc.description.resumoPesquisas têm apontado que a expansão e a diversificação do sistema de ensino superior brasileiro foram acompanhadas por uma hierarquização das IES que potencialmente afeta o prestígio das ocupações dos indivíduos e gera uma valorização diferencial das credenciais no mercado de trabalho (Prates, 2007, 2010). Além disso, diversos autores demonstraram que o recrutamento de profissionais com formação no ensino superior envolve grande ênfase no caráter cultural de suas credenciais (Brown, 1995; Murphy, 1998; Diprete, 1989; Larson, 1977). Neste estudo, investigamos em que medida há uma valorização diferencial dos diplomas de ensino superior em termos do grau acadêmico (tecnólogo versus bacharelado) no mercado de trabalho em Belo Horizonte. Concluímos que os empregadores depositam mais confiança no diploma de bacharelado do que no de tecnólogo quando se trata do recrutamento para posições de mais prestígio dentro da firma. E que, em conformidade com as proposições da tese credencialista, os empregadores se fundamentam em grande medida em crenças e atitudes culturais que não tem relação direta com uma avaliação objetiva de produtividade, como, por exemplo, as avaliações de desempenho individual que são realizadas nas empresas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiversificação institucionalpt_BR
dc.subjectCredencialismopt_BR
dc.subjectDiscriminaçãopt_BR
dc.subjectExpansão educacionalpt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherTecnólogospt_BR
dc.subject.otherDiscriminação na educaçãopt_BR
dc.titleExpansão do ensino superior, credencialismo e discriminação: um estudo qualitativo sobre a inserção profissional dos tecnólogos em Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.