Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-984NTM
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A pesquisa em biblioteconomia: controvérsias e similaridades no quadro nacional
Authors: Virginia da Silva Christ
First Advisor: Suzy de Souza Queiroz
First Referee: Isis Paim
Second Referee: Maria Eugenia Albino Andrade
Third Referee: Ricardo Rodrigues Barbosa
Abstract: O objetivo do trabalho foi o estudo das condições da pesquisa em biblioteconomia no Brasil, visando a obter informações que dessem subsídios ao desenvolvimento e à dinamização do mesmo. Para tanto, foram estudados os cursos de pós-graduação, em várias áreas do conhecimento, que receberam o conceito "A", avaliação máxima dada pela CAPES, e os cursos de pós-graduação na área de biblioteconomia. Pela análise dos dados, concluiu-se que a biblioteconomia não enfrenta problemas e barreiras ao desenvolvimento da pesquisa, de forma muito diferente das demais áreas. O seu maior problema está mais no plano espistemológico, istó é, na definição mais clara do seu objeto de estudo, ou seja, a informação.
Abstract: The study investigated the stage of Library Science research in Brazil. All graduate courses in librarianship as well as those A graduate courses (CAPES standart ) in several areas of knowledge were investigated. Analysis of the data revealed that problems and obstacles faced by library science research do not mainly differ from those in other areas. The major problem is more of an episthemological nature, that is the lack, in library science, of clear definitions of its object of study, i. e., information.
Subject: Ciência da informação
Queiroz, Suzy de Souza
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-984NTM
Issue Date: 19-Nov-1991
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
virginia_da_silva_christ.pdf17.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.