Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.contributor.referee1José Manuel Sita Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Ana Maria de Oliveira Galvaopt_BR
dc.creatorSelpa Pemba Tomas Buzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T19:47:48Z-
dc.date.available2019-08-10T19:47:48Z-
dc.date.issued2014-06-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7-
dc.description.abstractThe goal ofthis dissertation is to analyze evening school education of youngsters on site in public schools from Cabinda, Angola, more specifically in Lombo-Lombo School in the 1990-2013 time frame. Based on the hypothesis that in addition to education, evening students also seek out equality of opportunities and forms of non-exclusion, we conducted field work to learn about their desires while attending school. To conduct this study, we investigated the history of education in Angola, the policy of implementation ofthe recovery program for youngsters lagging behind in their education, the Andragogy pedagogical approach, the organization of the Lombo-Lombo School and the operation of evening classes. Empirical data were collected by oral history methodology through interviews and questionnaires applied to school directors, teachers, students' relatives and the students themselves. Documents such as legislation and Lombo-Lombo School archives were also analyzed. The collected data allowed for the profiling of the educational policy for youngsters for the recovery of schooling delay in public schools in the province of Cabinda. We concluded that young and adult students attend school seeking an opportunity of a better future, that is, because of their aspirations in lifeand their belief that education will serve as a means to fulfill such aspirations.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como objetivo analisar a escolarização dos jovens do ensino noturno na modalidade presencial, no nível primário da rede pública da Província de Cabinda, Angola, especificamente a Escola do Lombo-Lombo, no recorte temporal de 1990-2013. Partindo da hipótese de que os jovens do ensino noturno buscam nas escolas muito mais do que instrução; buscam igualdade de oportunidades e formas de não exclusão, fomos a campo com o objetivo de conhecer suas aspirações nessa busca pela escola. Para o desenvolvimento da pesquisa investigamos a historiada educação de Angola, a politica de implantação do programa de recuperação do atraso escolar, a proposta pedagógica da andragogia, a organização da Escola do Lombo-Lombo e o funcionamento do ensino noturno. A metodologia utilizada para a coleta de dados empíricos foi a metodologia de história oral por meio de entrevistas e questionários com gestores da escola, professores, familiares e alunos. Realizou-se ainda análise de documentos como legislações e documentos do acervo da Escola do Lombo-Lombo. Atravésde dados colhidos foi possível traçar um breve perfil da prática da politica de educação de jovens para recuperação do atraso escolar servido pela rede pública da Província de Cabinda. Chegamos à conclusão que a busca pela escola é fundamentada no desejo de estabelecer oportunidade para um futuro melhor, isto é, a busca pela escola é concernente ao desígnio de vida dos jovens e adultos que nela apostam.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectEnsino noturnopt_BR
dc.subjectAngolapt_BR
dc.subjectEscolarizaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação  Angolapt_BR
dc.subject.otherEducação  Historiapt_BR
dc.subject.otherEscolas noturnaspt_BR
dc.subject.otherJuventude Aspectos sociais pt_BR
dc.titleEscolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_selpa__1_.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.