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dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Cristina Clara Ribeiro Parentept_BR
dc.creatorDaysa Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T07:06:28Z-
dc.date.available2019-08-10T07:06:28Z-
dc.date.issued2014-06-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9NSKQQ-
dc.description.abstractThe aim of this study was to analyze the possible association between human resources and competencies, as far as hospital hotel services are concerned, based on a comparative study between hospitals in Brazil and Portugal. The association among human resources management and competencies enables the alignment of its policies and practices, contributing to the development of organizations, including those of the Health Care industry. This study took an international approach since Brazil and Portugal present similar aspects in culture and economics, considering their peculiarities, and also because there is low demand on researchs regarding human resources in a comparative perspective. The methodological path of this study was taken using a qualitative descriptive research through a multi-case study, being such cases chosen based on an intentional non-probabilistic sample, composed of three hospitals, two from Brazil and one from Portugal, which are so called, for the purpose of this work, Alpha, Beta and Delta. Data were collected through documentary research and semi-structured interviews. A total of 101 workers were interviewed, being 35 of the Human Resources Department and 66 of the Hospital Hotel Services Department. Subsequently, data were analyzed and interpreted using the following dimensions: human resources, human resources management, competencies management, hospital hotel services, hospital hotel services management, association between human resources, competencies and hotel services. The results were correlated to two situations observed in the three cases: a) human resources management is focused on traditional practices, with difficulties to address the competencies ' concept; b) hospital hotel services provide functioning of the hospitals, but their possibilities are notyet fully implemented, once the essential competencies for such services are not taken into account, which would be paramount to improve health care. It was concluded that the hospitals Alpha, Beta and Delta consider individual competencies as preponderant in relation to the organizational competencies, but there is no balance between health care, human resources and hospital hotel services. Therefore, there is no association among human resources and competencies that could influence hospital hotel services. Regardless of whether the hospital is public or private, the logic of association between human resources, skills and competencies does not apply.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo analisar como ocorre a articulação entre recursos humanos e competências, considerando sua lógica nos serviços de hotelaria hospitalar, com base em um estudo comparativo entre hospitais do Brasil e de Portugal. A associação da gestão de recursos humanos com a gestão de competências possibilita o alinhamento de suas políticas e práticas, contribuindo para o desenvolvimento das organizações, inclusive da área da Saúde. O estudo foi direcionando para o campo internacional, pelo fato de estes dois países apresentarem aspectos semelhantes na cultura e na economia, respeitando suas especificidades, e de existir baixa demanda nas investigações sobre recursos humanos de forma comparativa. O percurso metodológico deste estudo foi desenhado por uma pesquisa qualitativa descritiva por meio de estudo de multicasos. Os casos estudados foram escolhidos a partir de uma amostra não probabilística intencional, representados por três hospitais, dois brasileiros e um português, denominados, para os objetivos deste trabalho, como Alfa, Beta e Delta. Os dados foram coletados por meio de levantamento documental e de entrevistas semiestruturadas. Foram entrevistados 35 funcionários do Departamento de Recursos Humanos e 66 do Departamento de Hotelaria, totalizando 101 pessoas. Posteriormente, os dados foram tratados por meio das dimensões recursos humanos, gestão dos recursos humanos, gestão de competências, hotelaria, gestão da hotelaria, articulação dos recursos humanos, competências e hotelaria. Os resultados encontrados fazem referência a duas situações que ocorrem nos três casos estudados: a) constatação de uma gestão de recursos humanos centrada nas práticas tradicionais, com dificuldades para se apropriar da concepção de competências; e b) os serviços de hotelaria proporcionam a funcionalidade dos hospitais, mas suas possibilidades não estão ainda totalmente implantadas, uma vez as competências essenciais para estes serviços não são consideradas, aspecto fundamental para aprimorar a assistência à saúde. Concluiu-se que nos hospitais Alfa, Beta e Delta as competências individuais são preponderantes em relação às organizacionais e que não existe equilíbrio entre assistência à saúde, recursos humanos e hotelaria. Portanto, não há articulação entre recursos humanos e competências de forma a influenciar os serviços de hotelaria hospitalar. Independente de serem hospitais públicos ou privados, a lógica da articulação entre recursos humanos e competências não transita nesta questão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHotelaria hospitalarpt_BR
dc.subjectRecursos humanospt_BR
dc.subjectCompetênciaspt_BR
dc.subjectHospitais luso-brasileirospt_BR
dc.subject.otherHospitais Portugalpt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.subject.otherHospitais Brasilpt_BR
dc.titleGestão dos recursos humanos e gestão de competências-articulação possível?: um estudo comparativo dos serviços de hotelaria hospitalar entre Brasil e Portugalpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
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