Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREGC9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wagner Ahmad Auarekpt_BR
dc.contributor.referee1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Samira Zaidanpt_BR
dc.creatorJosé Erildo Lopes Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T22:03:10Z-
dc.date.available2019-08-09T22:03:10Z-
dc.date.issued2017-01-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-AREGC9-
dc.description.abstractIn this study, we present the results of the research that was developed within the scope of Professional Masters program at the Faculty of Education of the Federal University of Minas. We tried to explain and analyze the possibilities and difficulties in the planning and realization of a proposal of activities for the teaching of "fraction", with a group of students of Youth and Adult Education (YAE). For this purpose, we developed a set of activities that were presented to students. The difficulties experienced by them led us to a reflection and re-elaboration of activities. Another set of activities was proposed, now with an integrated work to the social and cultural context of the students. In our reading, we realized the need to approach the reality lived by them, in order to produce a significant mathematical knowledge. Within the perspective of Problem Solving, we worked on the concept of "fraction", which, according to research in the area, has been a great challenge for students of the YAE, often being approached by memorizing rules that do not contribute to their comprehension. We present the study and a sequence of activities that we hope to be relevant in the classroom while having use by teachers of YAE.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho apresentamos os resultados da pesquisa que se desenvolveu no âmbito do programa do Mestrado Profissional, da Faculdade de Educação da UFMG. Procuramos explicitar e analisar as possibilidades e dificuldades no planejamento e realização de uma proposta de atividades para o ensino de fração, junto a um grupo de alunos e alunas da EJA. Elaboramos, para tanto, um conjunto de atividades que foram apresentadas aos educandos. As dificuldades vivenciadas por eles nos levaram a uma reflexão, à sua reelaboração e a propor outro conjunto de atividades, agora um trabalho integrado ao contexto social e cultural dos alunos. Em nossa leitura, vimos a necessidade de aproximar da realidade vivida por eles, de maneira a produzir um saber matemático significativo. Dentro da perspectiva da Resolução de Problemas, trabalhamos o conceito de fração, que, segundo pesquisas na área, tem sido um grande desafio para os estudantes da EJA, por muitas vezes ser abordado mediante a memorização de regras que não contribuem na sua compreensão. Apresentamos o estudo e uma sequência de atividades que esperamos ser relevante em sala de aula ao mesmo tempo em que tenha utilização pelos professores da EJA.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de fraçõespt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectResolução de problemaspt_BR
dc.subject.otherMatematica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleReflexões sobre o ensino de frações no EJApt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_erildo.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.