Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARLJ7M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ruben Dario Sinisterra Millanpt_BR
dc.contributor.referee1Ana Delia Pinzón Garcíapt_BR
dc.contributor.referee2Alexandre Travessoni Gomes Trivisonnopt_BR
dc.contributor.referee3Jefferson Lopes La Falcept_BR
dc.creatorCamilla Baggio de Santa Annapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T01:17:39Z-
dc.date.available2019-08-13T01:17:39Z-
dc.date.issued2017-07-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ARLJ7M-
dc.description.abstractThe present dissertation aims to verify how the management of intellectual property, more specifically the brands, has been carried out bysmall and medium-sized companies. Thus, it aims to analyze the possible advantages and difficulties that entrepreneurs find in the market, when the subject is management of their intangibles. This paper presents a study on the institute of trademarks (its concepts, types, classes, registration procedure, legislation, litigation and others), intellectual property management in general and notions of business strategy. The study is part of the area of intellectual property concentration, specifically in trademark Law and seeks to highlight good practices for its management of this right, considering the challenge that small companies in Brazil have in the management of their assets. intellectual property. This study is important in view of the scope that the theme has been assuming in the development of the countries, in a scenario of globalization of the markets, in which the brands can contribute greatly to the competitive advantages and the economic development coming from innovations. In addition, it is useful for smaller companies, which are dealing with intellectual property assets, to be able to base themselves to adopt better management practices of their intangibles in the quest for greater competitiveness. Finally, the paper aims to identify, as a mining company the follow-up paper and pulp works with its intangible rights. A case study was carried out with a medium-sized company from Belo Horizonte MG, from which it can be verified as a result that the company performs a reasonable articulation of its assets in relation to the resources it has, the difficulties related to its size, Environment and the competitive standards of the paper packaging industry. The case describes positive and negative aspects of the management used by such Organization, for one of its brands, aiming the defense of this, including in Judgment. The conclusion brings, in the end, the importance of the work for marking protection, either in the administrative or judicial scenario, mainly, for smaller companies.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação se dirige a verificar como a gestão da propriedade intelectual, mais especificamente das marcas, tem sido realizada pelas empresas de pequeno e médio porte. Assim, visa analisar as possíveis vantagens e dificuldades que empresários encontram no mercado, quando o assunto é gestão de seus intangíveis. Este trabalho apresenta um estudo sobre o instituto das marcas (seus conceitos, tipos, classes, procedimento de registro, legislação, litígios e outros), sobre a gestão de propriedade intelectual em geral e sobre noções de estratégia empresarial. O estudo insere-se na área de concentração da Propriedade Intelectual, especificamente, no Direito Marcário e busca ressaltar as boas práticas para a gestão de tal direito, considerando o desafio que as empresas de pequeno porte, no Brasil, possuem no gerenciamento dos seus ativos de propriedade intelectual. Tal estudo se faz importante diante do alcance que o tema vem assumindo no desenvolvimento dos países, em um cenário de globalização dos mercados, no qual as marcas podem contribuir sobremaneira para as vantagens competitivas e o desenvolvimento econômico advindo de inovações. Além disso, se mostra útil para que empresas menores, que vem lidando com ativos de propriedade intelectual, para que possam se basear no presente e adotarem melhores práticas de gestão de seus intangíveis na busca por maior competitividade. Por fim, a dissertação trabalhou um estudo de caso de uma empresa mineira do segmento de papel e celulose. Verificou-se que a empresa realiza uma razoável articulação de seus ativos diantedos recursos de que dispõe, das dificuldades relativas ao seu porte, do ambiente em que está inserida e dos padrões concorrenciais do setor de embalagens de papel. O caso descreve pontos positivos e negativos da gestão utilizada por tal Organização, para uma de suas marcas, visando a defesa desta, inclusive em Juízo. A conclusão traz a importância do trabalho para proteção marcária, seja no cenário administrativo ou judicial, para as empresas de menor porte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectDireito marcáriopt_BR
dc.subjectDesenvolvimentopt_BR
dc.subjectEstratégia empresarialpt_BR
dc.subjectEmpresa de pequeno portept_BR
dc.subjectTratados internacionaispt_BR
dc.subjectLei 9279/96pt_BR
dc.subjectAção Anulatória de registropt_BR
dc.subjectMarcapt_BR
dc.subjectProcedimento de registropt_BR
dc.subjectGlobalizaçãopt_BR
dc.subjectPropriedade Intelectualpt_BR
dc.subject.otherInovação Tecnológicapt_BR
dc.subject.otherPropriedade intelectualpt_BR
dc.titleImportância da gestão no uso das marcas, como estratégia de empresas de pequeno e médio porte: estudo de caso em uma organização de Belo Horizonte - MGpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_mestrado_versao_capa_dura____31ago17.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.