Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASJERK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adriana Goulart de Senapt_BR
dc.contributor.referee1Tereza Cristina Sorice Baracho Thibaupt_BR
dc.contributor.referee2Nadia Laguardia de Limapt_BR
dc.creatorAnelice Teixeira da Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:26:02Z-
dc.date.available2019-08-13T12:26:02Z-
dc.date.issued2016-07-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-ASJERK-
dc.description.abstractThe model of conflict handling adopted in Brazilian schools, based in an adversarial and punitive logic, has generated an increase in violence, besides the emptying of public spaces of participation within the teaching institutions. The insecurity, rights violation and social exclusion present in such institutions make up a potential threat to two constitutional principles: the one of integral protection to the child and to the adolescent and the one of citizenship formation, which orients the right to education. The goal of the proposed theoretic research is demonstrating that the education in conflict solving and the implementation of the restoring paradigm in schools are essential and necessary conditions to the effectuation of citizenship, as well as to the access to infant-juvenile justice - understood as the access to the public policies necessary to guarantee rights. The development of a conversational model of school conflicts solving, ruled by restoring practices, is justified by the necessity to foster the formation of the scholastic community actors (students, educators, employees and family) in the cooperative approach to conflicts, collaborating, thus, to the decrease of violence in the institution, as well as to the construction of an active and democratic citizenship. The methodological path adopted runs through data analysis, doctrines, legislation and practical cases. Lastly, there will be an exposition - for the sake of public policy construction - of methodologies for scholastic education in conversational conflict solving.pt_BR
dc.description.resumoO modelo de tratamento de conflitos adotado nas escolas brasileiras, baseado em uma lógica adversarial e punitiva, tem gerado o aumento da violência, além do esvaziamento dos espaços públicos de participação nas instituições de ensino. A insegurança, a violação de direitos e a exclusão social presentes em tais instituições constituem potencial ameaça a dois princípios constitucionais: o de proteção integral da criança e do adolescente e o de formação cidadã, que orienta o direito à educação. O objetivo da pesquisa teórica proposta é demonstrar que a educação em solução de conflitos e a implementação do paradigma restaurativo nas escolas são condições essenciais e necessárias para a efetivação da cidadania, bem como do acesso à justiça infanto-juvenil - compreendido como o acesso às políticas públicas para a garantia de direitos. O desenvolvimento de um modelo dialógico de solução de conflitos escolares, pautado nas práticas restaurativas, justifica-se pela necessidade de fomentar a formação dos atores da comunidade escolar (alunos, educadores, funcionários e família) para a abordagem cooperativa dos conflitos, colaborando assim para a diminuição da violência na instituição, assim como para a construção de uma cidadania ativa e democrática. O caminho metodológico adotado perpassa pela análise de dados, doutrinas, legislações e casos práticos. Por fim, serão expostas para a construção de políticas públicas - metodologias para a educação escolar em solução dialógica de conflitos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação em solução de conflitos escolarespt_BR
dc.subjectAcesso à justiça infanto-juvenilpt_BR
dc.subjectFormação cidadãpt_BR
dc.subject.otherAcesso à justiçapt_BR
dc.subject.otherEducação Brasilpt_BR
dc.subject.otherDireitopt_BR
dc.subject.otherCidadaniapt_BR
dc.subject.otherJustiça Aspectos sociaispt_BR
dc.titleEducação em solução de conflitos na escola: por uma formação voltada à cidadania, à cultura restaurativa e ao acesso à justiça infanto-juvenilpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anelice_teixeira_da_costa__disserta__o_de_mestrado.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.