Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAMLD7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vanessa Ferraz Almeida Nevespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Eugenio Tadeu Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Eugenio Tadeu Pereirapt_BR
dc.contributor.referee2Teresa Gontijo de Castropt_BR
dc.contributor.referee3Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.creatorRodrigo Duarte Portelapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T09:49:21Z-
dc.date.available2019-08-10T09:49:21Z-
dc.date.issued2018-08-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAMLD7-
dc.description.abstractThis research seeks primarily at understanding what constitutes the traditional childrens musical games and the meanings they acquire for children between six and eight years old, in the context of a public school of Belo Horizonte/MG. The purpose is to comprehend in which ways and in what circumstances children in this context appropriate such games, how they learn and teach to each other, as well as how childrens relations are affected by them. In order to achieve this purpose, the ethnographic perspective in education was taken as methodology. The investigation of the moments of playing in the school, in which children could choose to play, has revealed that children's play situations are permeated by innumerable questions related to sociability, gender issues, power relations and child development in many different aspects (affective, cognitive, social, cultural, artistic and others)pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem como objetivo principal compreender o que são as brincadeiras musicais tradicionais da infância e quais os seus significados para as crianças, entre seis e oito anos, do contexto de uma escola pública de Belo Horizonte/MG. Procura-se, dessa maneira, entender de quais maneiras e em quais circunstâncias as crianças desse contexto se apropriam de tais brincadeiras, como elas as aprendem e as ensinam umas às outras, além das formas pelas quais essas brincadeiras afetam as relações das crianças que delas se apropriam. Para tanto, tomou-se como metodologia a perspectiva etnográfica em educação. A investigação dos momentos de brincadeira na escola, em que as crianças podiam escolher do que brincar, revelaram que as situações lúdicas infantis são permeadas por inúmeras questões relativas à sociabilidade, às questões de gênero, às relações de poder e ao desenvolvimento da criança em diversos aspectos (afetivo, cognitivo, social, cultural, artístico e outros)pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBrincadeiras musicaispt_BR
dc.subjectEtnografia em Educaçãopt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectEstudos da Infânciapt_BR
dc.subject.otherEducação Relações etnicaspt_BR
dc.subject.otherCrianças Recreaçãopt_BR
dc.subject.otherMúsica na educaçãopt_BR
dc.subject.otherJogos educativospt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação Etnologiapt_BR
dc.subject.otherEducação Relações de gêneropt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherBrincadeiraspt_BR
dc.subject.otherRecreação ao ar livre para criançaspt_BR
dc.titleA cultura do lúdico: brincadeiras musicais tradicionais da infância em um contexto do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___rodrigo__final12__________4.pdf7.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.