Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAMLD7
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Vanessa Ferraz Almeida Neves | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Eugenio Tadeu Pereira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Eugenio Tadeu Pereira | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Teresa Gontijo de Castro | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Cristina Soares de Gouvea | pt_BR |
dc.creator | Rodrigo Duarte Portela | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T09:49:21Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T09:49:21Z | - |
dc.date.issued | 2018-08-24 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BAMLD7 | - |
dc.description.abstract | This research seeks primarily at understanding what constitutes the traditional childrens musical games and the meanings they acquire for children between six and eight years old, in the context of a public school of Belo Horizonte/MG. The purpose is to comprehend in which ways and in what circumstances children in this context appropriate such games, how they learn and teach to each other, as well as how childrens relations are affected by them. In order to achieve this purpose, the ethnographic perspective in education was taken as methodology. The investigation of the moments of playing in the school, in which children could choose to play, has revealed that children's play situations are permeated by innumerable questions related to sociability, gender issues, power relations and child development in many different aspects (affective, cognitive, social, cultural, artistic and others) | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo tem como objetivo principal compreender o que são as brincadeiras musicais tradicionais da infância e quais os seus significados para as crianças, entre seis e oito anos, do contexto de uma escola pública de Belo Horizonte/MG. Procura-se, dessa maneira, entender de quais maneiras e em quais circunstâncias as crianças desse contexto se apropriam de tais brincadeiras, como elas as aprendem e as ensinam umas às outras, além das formas pelas quais essas brincadeiras afetam as relações das crianças que delas se apropriam. Para tanto, tomou-se como metodologia a perspectiva etnográfica em educação. A investigação dos momentos de brincadeira na escola, em que as crianças podiam escolher do que brincar, revelaram que as situações lúdicas infantis são permeadas por inúmeras questões relativas à sociabilidade, às questões de gênero, às relações de poder e ao desenvolvimento da criança em diversos aspectos (afetivo, cognitivo, social, cultural, artístico e outros) | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Brincadeiras musicais | pt_BR |
dc.subject | Etnografia em Educação | pt_BR |
dc.subject | Ensino Fundamental | pt_BR |
dc.subject | Estudos da Infância | pt_BR |
dc.subject.other | Educação Relações etnicas | pt_BR |
dc.subject.other | Crianças Recreação | pt_BR |
dc.subject.other | Música na educação | pt_BR |
dc.subject.other | Jogos educativos | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino fundamental | pt_BR |
dc.subject.other | Educação Etnologia | pt_BR |
dc.subject.other | Educação Relações de gênero | pt_BR |
dc.subject.other | Educação de crianças | pt_BR |
dc.subject.other | Brincadeiras | pt_BR |
dc.subject.other | Recreação ao ar livre para crianças | pt_BR |
dc.title | A cultura do lúdico: brincadeiras musicais tradicionais da infância em um contexto do ensino fundamental | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o___rodrigo__final12__________4.pdf | 7.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.