Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q7NGM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Carmo de F Venerosopt_BR
dc.contributor.referee1Maristela Salvatoript_BR
dc.contributor.referee2Maria Luisa Luz Tavorapt_BR
dc.contributor.referee3Marilia Andres Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee4Maria Angelica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.creatorFrancisco Sebasti?o de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:04:32Z-
dc.date.available2019-08-11T12:04:32Z-
dc.date.issued2014-08-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-9Q7NGM-
dc.description.abstractThis paper studies the trajectory of the woodcut in Ceará, analyzing how its development occurred in its different manifestations: illustration, facing the commercial segment and popular-literature booklets (cordel); art, with the variation in the expanded field. The time frame is delimited to the period between 1930 and 2010, covering geographically only Cariri and Fortaleza, for they are the ones with the most significant works in this strand, in Ceará artistic context. In conducting this research, we used a socio-historical approach, based on the concepts of Cultural History, by which we examined the woodcut directed productions for: labels, popular-literature booklet covers, the sacred way, albums, the life of religious, outlaws and artists. We also investigated the importance of the development of the printer.s workshops in the development of popular-literature booklets. This study excelled also the contribution of the Art Museum of the Federal University of Ceará, to the preservation, dissemination, education and movement resumed production of engraving art in Fortaleza, in the 1990s, and the set up of its significant collection. It was considered important to highlight the inclusion of the woodcut as a discipline on curricular institutions of higher education of Visual Arts, in Fortaleza, and changes occurring in the aesthetic and artistic conceptions, which have culminated in expanding the field of engraving. Finally, we analyze the woodcuts of ten artists belonging to the two focused areas, providing the perception of differences and similarities between their productions.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho estuda a trajetória da xilogravura no Ceará, analisando como ocorreu seu desenvolvimento nas suas diferentes formas de manifestação: de ilustração, voltada para o segmento comercial e do cordel; de arte, com a variação quando se encontra atuando no campo ampliado. O recorte temporal delimitou-se ao período compreendido entre 1930 e 2010, abrangendo, geograficamente, apenas as regiões do Cariri e de Fortaleza, por serem elas as que apresentam as produções mais significativas nessa vertente, no contexto artístico cearense. Na realização desta investigação, empregou-se uma abordagem sócio-histórica, fundamentada nas concepções da História Cultural, mediante a qual se examinaram as produções xilográficas voltadas para: os rótulos, as capas de cordel, as vias sacras, os álbuns, a vida de religiosos, cangaceiros e artistas. Investigou-se também a importância das tipografias no desenvolvimento dos folhetos populares. Destacou-se, ainda, nesta trajetória, a contribuição do Museu de Arte da Universidade Federal do Ceará, para a preservação, a difusão, o ensino e o movimento de retomada da produção da gravura de arte em Fortaleza, na década de 1990, e também a forma de constituição do seu significativo acervo. Considerou-se importante ressaltar ainda a inserção da xilogravura como disciplina, nas matrizes curriculares de instituições de ensino superior das Artes Visuais, em Fortaleza, e as mudanças ocorridas, nas concepções estéticas e artísticas, que têm culminado com a gravura, atuando em um campo ampliado. Finalmente, são analisadas as obras de dez artistas pertencentes às duas regiões enfocadas, proporcionando a percepção das diferenças e das similaridades existentes entre as suas produções xilográficas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectXilogravura artísticapt_BR
dc.subjectXilogravura de ilustraçãopt_BR
dc.subjectXilogravura no Cearápt_BR
dc.subject.otherArte Cearápt_BR
dc.subject.otherXilogravura Ceará 1930-2010pt_BR
dc.titleUma trajetória da xilogravura no Cearápt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_6.pdf37.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.