Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A46EKA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Patricia Dias Francapt_BR
dc.contributor.referee1Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.contributor.referee2Mario Cesar de Azevedopt_BR
dc.contributor.referee3Claudia Tamm Renaultpt_BR
dc.contributor.referee4Augustin Marie Gondallier de Tugnypt_BR
dc.creatorRoberto Bethonico de Figueiredopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T19:16:34Z-
dc.date.available2019-08-13T19:16:34Z-
dc.date.issued2015-06-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-A46EKA-
dc.description.abstractThe presence of furniture in the arts is a study of the furniture belonging to our daily lives that have been transformed into works of art. The artists usurped the usefulness of these furnishings throwing them on grounds that remain in constant oscillation, which brought up a plurality of concepts resulting from this ambiguity: sometimes we perceive them as furniture only, then no more. In order to shelter the research field that involves the furnishings/works, the study was structured and presented in the form of a Museum, the Instituto da Mobília na Arte I.M.A. The research was divided into rooms where issues relating to the functioning of the Institute are approached: collection of photographic reproductions, curatorship, critical essay, exhibition and personal artistic production. As a cutting of its object of study, the Instituto da Mobília na Arte presents part of its collection in the exhibition Strange Presence: the furniture in contemporary Brazilian art an unlike similar.pt_BR
dc.description.resumoA presença da mobília na arte é um estudo sobre as mobílias pertencentes ao nosso cotidiano que foram transformadas em obras de arte. Os artistas usurparam a utilidade dessas mobílias lançando-as no terreno em que permanecem em constante oscilação, o que trouxe uma pluralidade de noções advindas dessa ambiguidade: ora as percebemos como mobílias somente, ora não mais. Com o intuito de abrigar o campo de pesquisa que envolve as mobílias/obras, o estudo foi estruturado e apresentado sob a forma de um Museu, o Instituto da Mobília na Arte I.M.A. A pesquisa foi dividida em Salas nas quais são abordadas questões relativas ao funcionamento do Instituto: coleção de reproduções fotográficas, curadoria, ensaio crítico, exposição, além da produção artística pessoal. Como recorte do objeto de estudo, o Instituto da Mobília na Arte apresenta parte de seu acervo através da exposição Estranha Presença: a mobília na arte contemporânea brasileira, um semelhante-dessemelhante.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte contemporâneapt_BR
dc.subjectMobiliáriopt_BR
dc.subjectArtes Plásticaspt_BR
dc.subjectMuseupt_BR
dc.subjectCuradoriapt_BR
dc.subject.otherArte moderna Séc XXIpt_BR
dc.subject.otherArtes plásticaspt_BR
dc.subject.otherCuradoria (Arte)pt_BR
dc.subject.otherMobiliariopt_BR
dc.subject.otherMobiliário Exposiçõespt_BR
dc.titleObjetos transplantados: a presença da mobília na artept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_eletronica_roberto_bethonico_final.pdf63.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.