Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A46EKA
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Patricia Dias Franca | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Daisy Leite Turrer | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Mario Cesar de Azevedo | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Claudia Tamm Renault | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Augustin Marie Gondallier de Tugny | pt_BR |
dc.creator | Roberto Bethonico de Figueiredo | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T19:16:34Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T19:16:34Z | - |
dc.date.issued | 2015-06-30 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A46EKA | - |
dc.description.abstract | The presence of furniture in the arts is a study of the furniture belonging to our daily lives that have been transformed into works of art. The artists usurped the usefulness of these furnishings throwing them on grounds that remain in constant oscillation, which brought up a plurality of concepts resulting from this ambiguity: sometimes we perceive them as furniture only, then no more. In order to shelter the research field that involves the furnishings/works, the study was structured and presented in the form of a Museum, the Instituto da Mobília na Arte I.M.A. The research was divided into rooms where issues relating to the functioning of the Institute are approached: collection of photographic reproductions, curatorship, critical essay, exhibition and personal artistic production. As a cutting of its object of study, the Instituto da Mobília na Arte presents part of its collection in the exhibition Strange Presence: the furniture in contemporary Brazilian art an unlike similar. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presença da mobília na arte é um estudo sobre as mobílias pertencentes ao nosso cotidiano que foram transformadas em obras de arte. Os artistas usurparam a utilidade dessas mobílias lançando-as no terreno em que permanecem em constante oscilação, o que trouxe uma pluralidade de noções advindas dessa ambiguidade: ora as percebemos como mobílias somente, ora não mais. Com o intuito de abrigar o campo de pesquisa que envolve as mobílias/obras, o estudo foi estruturado e apresentado sob a forma de um Museu, o Instituto da Mobília na Arte I.M.A. A pesquisa foi dividida em Salas nas quais são abordadas questões relativas ao funcionamento do Instituto: coleção de reproduções fotográficas, curadoria, ensaio crítico, exposição, além da produção artística pessoal. Como recorte do objeto de estudo, o Instituto da Mobília na Arte apresenta parte de seu acervo através da exposição Estranha Presença: a mobília na arte contemporânea brasileira, um semelhante-dessemelhante. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte contemporânea | pt_BR |
dc.subject | Mobiliário | pt_BR |
dc.subject | Artes Plásticas | pt_BR |
dc.subject | Museu | pt_BR |
dc.subject | Curadoria | pt_BR |
dc.subject.other | Arte moderna Séc XXI | pt_BR |
dc.subject.other | Artes plásticas | pt_BR |
dc.subject.other | Curadoria (Arte) | pt_BR |
dc.subject.other | Mobiliario | pt_BR |
dc.subject.other | Mobiliário Exposições | pt_BR |
dc.title | Objetos transplantados: a presença da mobília na arte | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_eletronica_roberto_bethonico_final.pdf | 63.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.