Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4RFF7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Beatriz Mendoncapt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee2Leda Maria Martinspt_BR
dc.creatorAndreia Duarte de Figueiredopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T07:08:07Z-
dc.date.available2019-08-13T07:08:07Z-
dc.date.issued2015-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-A4RFF7-
dc.description.abstractThis work aims to show that from experience understood as an event the actor can create artwork in the integrity of his doing. So the research was the analysis of the personal interaction with the indigenous Kamayura and performance of the people in their life. It presents the paths of transposition of this embodiment in operation until the creation of "the Indian scene" in the show "Maritime Ode". It discuss the relationship between the contexts bodies in their significant entirety and the role that these cultural references have in creation. And finally, in a atoral perspective, it positions in the performative theater field, with an actor who wants the possibility to express the poetic form of his experience. The discussions are especially supported by the theory of performance studies, recognizing the knowledge incorporated as a producer of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação tem o objetivo de mostrar que a partir da experiência entendida como um acontecimento é possível o ator criar trabalhos artísticos na integridade do seu fazer. Assim, a pesquisa faz a análise da minha convivência pessoal com os índios Kamayura e da performance desse povo em sua existência. Apresenta os percursos de transposição dessa corporeidade indígena na atuação até a criação da cena do índio no espetáculo Ode Marítima. Discute a relação entre os corpos contextuais em sua totalidade significante e a atuação que têm essas referências culturais na criação. E, finalmente, em uma perspectiva atoral, se posiciona no campo do teatro performativo, apresentando um percurso de ator que pretende a possibilidade de expressar a forma poética de sua experiência. As discussões estão especialmente embasadas na teoria dos estudos da performance, reconhecendo o saber incorporado enquanto produtor de conhecimento.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtuaçãopt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectCorporeidadept_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subject.otherIndios Culturapt_BR
dc.subject.otherLinguagem corporalpt_BR
dc.subject.otherAtores Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherPerformance (Arte)pt_BR
dc.subject.otherRepresentação teatralpt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.titleO instante da cena do índio: a expressão poética de uma experiênciapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_instante_da_cena_do__ndio__a_express_o_po_tica_de_uma_experi_ncia.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.