Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/EBAC-A83NXK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria do Ceu Diel de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Marcelo Kraiserpt_BR
dc.contributor.referee2Marco Antonio Farias Scarassattipt_BR
dc.creatorMiriam Chiara Oliveira dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T05:04:55Z-
dc.date.available2019-08-13T05:04:55Z-
dc.date.issued2015-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/EBAC-A83NXK-
dc.description.abstractThe following dissertation investigates the forms of time as they appear in Andrei Tarkovsky's photographs, and especially in his Polaroid snapshots made between 1979 and 1984. In them, one experiences time from a still image or, according to Plato, as mobile images of eternity. It is considered here that the temporal phenomenon is present in their power of resonance because it reawakens the observer's memories as a faint reminder. They are images agents, as defined by Cicero, they evoke not only beings and places but the atmosphere that surrounds them. The condensed time on the image and its apparent motion will be discussed in dialogue with the work of other artists. Time's constituent elements - memory, eternity, instant - will be explored in the light of philosophers such as Plato, Plotinus, Sant Augustine and the artist himself. Art's spiritual aspect touch all of Tarkovsky's thought about time. Finally, we-ll aproach the notion of Ekphrasis its relationship with the image of absence and the way in which the artist linked the lack of plenitude of man with the emptying of his experience of time.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação investiga as formas de aparição do tempo nas imagens de Andrei Tarkóvski, sobretudo suas polaroides feitas entre 1979 e 1984. Nelas, experimenta-se o tempo a partir de uma imagem fixa ou, de acordo com Platão, como imagem móvel da eternidade. Considera-se que o fenômeno temporal esteja presente no poder de ressonância destas fotografias, pois reacendem, como uma lembrança esmaecida, as recordações do observador. São imagens agentes, segundo a definição de Cícero, que evocam não só os seres e lugaresque apresentam como a atmosfera que os circunda. O tempo condensado na imagem e seu movimento aparente serão discutidos em diálogo com a obra de outros artistas, já os elementosconstitutivos do tempo memória, instante e eternidade serão pensados à luz de filósofos como Platão, Plotino, Santo Agostinho e o próprio artista. O aspecto espiritual na arte tangencia todo o pensamento de Tarkóvski sobre o tempo. Tratar-se-á, por fim, da noção de Ekphrasis - sua relação com a imagem da ausência - e a maneira com que o artista relacionou a falta de plenitude do homem com o esvaziamento de sua experiência com o tempo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPoética do tempopt_BR
dc.subjectEternidadept_BR
dc.subjectInstantept_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectFotografiapt_BR
dc.subjectAndrei Tarkóvskipt_BR
dc.subject.otherImagem (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherTarkovski, Andrei , 1932-1986pt_BR
dc.subject.otherTempo na artept_BR
dc.subject.otherPercepção visual do movimentopt_BR
dc.subject.otherFotografiapt_BR
dc.subject.otherArte Filosofiapt_BR
dc.titleA poética do tempo nas instantâneas de Andrei Tarkóvskipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_miriam_chiara__14.03.16_.pdf47.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.