Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ECID-8LXK8F
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marlene de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Terezinha de Fatima Carvalho de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Jose Wense Diaspt_BR
dc.contributor.referee3Livia Maria Fraga Vieirapt_BR
dc.contributor.referee4Jose augusto chaves guimaraespt_BR
dc.creatorDalgiza Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T13:07:19Z-
dc.date.available2019-08-10T13:07:19Z-
dc.date.issued2011-09-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ECID-8LXK8F-
dc.description.abstractThis research was conducted in order to identify and characterize the themes, subjects and bibliographical references that lead to the academic formation in the undergraduate courses in Librarianship that are organized at universities with Graduate Programs in Information and Library Science. Thus, the data collection was analyzed through quantitative and qualitative techniques. It identified ten institutions which offer undergraduate courses in Librarianship and Graduate Programs in Information and Library Science at the same school. The analysis of the description of the subjects totalized 284 in the courses of Librarianship and 281 in Graduate Programs in Information and Library Science. It was perceived that the professional librarian profile is marked by a set of subjects which form the strict core of the Librarianship. In relation to the Information and Library Science it was observed that there is a fragmentation and dispersion of the themes and subjects. This situation may be explained by the offer of Information and Library Science in different areas of research. The analysis of the documental typology of bibliographical references in both courses has revealed a predominance of the book in detriment of other documents. However, the expansion ofthe indication of articles and periodicals should be also taken into consideration. The suggested bibliography in the courses is updated, contemporary and with the predominance of the Portuguese language. It was identified 200 teachers in these courses which had their education mostly in Librarianship at undergraduate level and with Masters and Doctoral degrees in Information and Library Science. It was alsoobserved an important contingent of doctors from different areas of knowledge. The two areas become interactive as observed by the focus on the used taxonomy. However, the attempt to make a profound study of this idea may lead us to an obscure area as there is no coincidence of the nomenclature of subjects and authors in the bibliography.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa foi realizada com o objetivo de identificar e caracterizar as temáticas, disciplinas e referências bibliográficas que conduzem à formação acadêmica nos cursos de graduação em Biblioteconomia que se estruturam em universidades que possuem Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação. Para isso procedeu-se umacoleta de dados que foram analisados por meio de técnicas quantitativas e qualitativas. Foram identificadas dez instituições que ofertam cursos de graduação em Biblioteconomia e Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação na mesma unidade de ensino. O estudo das ementas das disciplinas totalizou 284 nos cursos de Biblioteconomia e 281 nos Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação. Verificou-se que o perfil do profissional bibliotecário é demarcado por um conjunto de disciplinas que formam o chamado núcleo duro da Biblioteconomia. Na Ciência da Informação observou-se que há fragmentação e dispersão de temáticas e disciplinas. Esse fato pode ser explicado pela oferta da Ciência da Informação em diferentes linhas de pesquisa. A analise da tipologia documental das referências bibliográficas em ambos os cursos revelou uma predominância do livro em detrimento dos demais documentos. Considera-se, porém a ampliação de indicação dos artigos de periódicos. A bibliografia indicada nos cursos apresenta-se atualizada, contemporânea e com predominância na língua portuguesa. Foram identificados cerca de 200 docentes nesses cursos com formação majoritariamente em Biblioteconomia em nível de graduação e com Mestrado e Doutorado em Ciência da Informação. Observou-se um contingente importante de doutores oriundos de variados campos de conhecimento. As duas áreas tornam-se interativas quando olhadas pela lente da taxonomia utilizada. Contudo, a tentativa de aprofundamento desse olhar pode nos conduzir a uma área de indefinição uma vez que não há coincidência de nomenclaturas das disciplinas e de autores nas bibliografias.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectPós-Graduaçãopt_BR
dc.subjectInteração Disciplinarpt_BR
dc.subjectBiblioteconomiapt_BR
dc.subjectCiência da Informaçãopt_BR
dc.subjectFormação Docentept_BR
dc.subjectPerfil Profissional Bibliotecáriopt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomia Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherBiblioteconomia Brasilpt_BR
dc.titleA influência da Ciência da Informação nos cursos de graduação em Biblioteconomia no Brasil: formação docente, aspectos teóricos e manifestações temáticaspt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
influ_ncia_ci_ncia_informa__o_cursos_gradua__o_dalgiza.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.