Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FACE-AELQF9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Hugo Eduardo Araujo da Gama Cerqueirapt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo da Motta e Albuquerquept_BR
dc.contributor.referee2Carlos Eduardo Suprinyakpt_BR
dc.contributor.referee3David Dequech Filhopt_BR
dc.contributor.referee4Eleutério Fernando da Silva Pradopt_BR
dc.creatorMarcelo Soares Bandeira de Mello Filhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T16:24:52Z-
dc.date.available2019-08-14T16:24:52Z-
dc.date.issued2016-01-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FACE-AELQF9-
dc.description.abstractThis work aims to understand the origins and transformations of the French regulation school and the social structure of accumulation school, focusing mainly on the changes of the main concepts of the approaches mode of regulation, accumulation regime and social structure of accumulation and the use of these concepts to understand the stages of capitalism. Before these schools, theorists of imperialism and monopoly capitalism elaborated periodizations of capitalism, which would be criticized due to the deterministic and ahistorical character of such theories, which emphasized the changing from competitive to monopoly capitalism, which would be replaced by socialism. The central concepts of the social structure of accumulation school and the regulation approach were developed from mid-1970, to create an intermediate level of analysis between an abstract and general theory of capitalism and the historical and factual realm. Throughout the historical evolution of these approaches, both moved away from theoretical considerations about the fundamental characteristics of the capitalist mode of production and, eventually, adopted pre-theoretical conceptions about these features. That is the reason why the regulation approach and the social structures of accumulation school had problems to understand contemporary capitalism.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho tem por objetivo compreender as origens e as transformações da escola francesa da regulação e da escola das estruturas sociais de acumulação, tendo como foco principal as modificações dos conceitos principais das abordagens modo de regulação, regime de acumulação e estrutura social de acumulação e a utilização desses mesmos conceitos para a compreensão das etapas do capitalismo. Antes dessas duas escolas, os teóricos do imperialismo e do capitalismo monopolista realizaram periodizações do capitalismo, que viriam a ser criticadas, devido ao caráter determinista e a-histórico de tais teorias, que enfatizavam a mudança do capitalismo concorrencial para o monopolista e a provável substituição desse pelo socialismo. Os conceitos centrais da escola da estrutura social de acumulação e da abordagem da regulação foram elaborados, a partir de meados da década de 1970, para criar um nível intermediário de análise entre uma teoria abstrata e geral do capitalismo e o âmbito histórico e factual. Ao longo da evolução histórica das abordagens, ambas se afastaram de considerações teóricas acerca das características fundamentais do modo de produção capitalista e acabaram, com isso, adotando posições pré-teóricas acerca dessas características. Por isso, a abordagem da regulação e a escola da estrutura social de acumulação tiveram dificuldade para compreender o capitalismo das últimas décadaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectImperialismopt_BR
dc.subjectEscola das estruturas sociais de acumulaçãopt_BR
dc.subjectEtapas do capitalismopt_BR
dc.subjectAbordagem francesa da regulaçãopt_BR
dc.subjectEconomia contemporâneapt_BR
dc.subject.otherCapitalismopt_BR
dc.titleEscola francesa da regulação, escola da estrutura social de acumulação e as etapas do capitalismopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_vers_o_definitiva_marcelo.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.