Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85NNMX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.referee1Roseli Pacheco Schnetzlerpt_BR
dc.contributor.referee2Isabel Gomes Rodrigues Martinspt_BR
dc.contributor.referee3Antonio Augusto Gomes Batistapt_BR
dc.contributor.referee4Oto Neri Borgespt_BR
dc.creatorMurilo Cruz Lealpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:25:02Z-
dc.date.available2019-08-10T08:25:02Z-
dc.date.issued2003-05-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/FAEC-85NNMX-
dc.description.abstractThe aim of this investigation is to analyze how secondary school teachers appropriate the chemistry curricular innovation discourse. The study is based on interviews carried out with 12 teachers who have taken part in the PRÓ-MÉDIO and PRÓ-CIÊNCIAS programs of continued training and innovation implemented in Minas Gerais from 1997 to 1999. The analysis of the teachers discourse is carried out based on, among other references, the complex constitution of the teachers knowledge, involving knowledge of subject matters, curricular knowledge, professional knowledge and experience knowledge such as conceived by Maurice Tardif and collaborators. Taking into account the bibliography on educational change and curricular innovation, this study discusses the conditions of production and proposition of a discourse of curricular innovation based mainly on the economy of linguistic exchange of Pierre Bourdieu. This discussion is carried out in the context constituted by the public policies and educational regulations of the second half of the 90s in Brazil, and by some programs of professional development of teachers in which the discourse of curriculum innovation was presented to secondary school teachers. Finally, the appropriation of the innovation discourse by the teachers is dealt with based on the metalinguistic perspective of Mikhail Bakhtin, using mainly the concepts of appropriation of the discourse of the other and polyphony. Thus, it was possible to listen to the different voices within the discourse of each teacher, in a complex process of justification, accordance, competition and dissimulation, among other dynamics, creating and re-creating meanings of innovation. Each teacher populates the discourse of curriculum innovation with his/her accents and intentions. The teachers experience sometimes acts as an ally to the school culture in the criticism of idealized academic discourses; sometimes it is in opposition to certain traditional teaching practices, becomes an ally of innovation. The high level, the experimental activity, university entrance examinations, school work conditions, the students, their interests and their experiences outside school, and educational policies and programs are some of the elements that mediate the appropriation of the curricular innovation discourse by secondary school teachers.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é analisar como professores do Ensino Médio se apropriam do discurso de inovação curricular de Química. O estudo baseia-se em entrevistas realizadas com doze professores participantes do PRÓ-MÉDIO e do PRÓ-CIÊNCIAS, programas de formação continuada e inovação curricular ocorridos em Minas Gerais de 1997 a 1999. A análise dos discursos dos professores fundamenta-se, dentre outros referenciais, na complexa constituição do saber docente, envolvendo saberes das disciplinas, saberes curriculares, saberes profissionais e saberes da experiência, conforme concebido por Maurice Tardif e colaboradores. Considerando a bibliografia sobre mudança educacional e inovação curricular, este estudo discute as condições de produção e proposição de um discurso de inovação curricular com base, fundamentalmente, na economia das trocas lingüísticas, de Pierre Bourdieu. Tal discussão é realizada dentro do contexto constituído pelas políticas públicas e legislações educacionais editadas na segunda metade dos anos 90 no Brasil, e por programas de formação continuada onde o discurso de inovação curricular fora levado até os professores do Ensino Médio. Finalmente, tratamos da apropriação do discurso de inovação pelos professores, com base na metalingüística de Mikhail Bakhtin, utilizando principalmente os conceitos de apropriação do discurso do outro e polifonia. Assim, pudemos ouvir as diversas vozes que se fazem presentes no discurso de cada professor, num processo complexo de justificação, acordo, competição e dissimulação, dentre outras dinâmicas, criando e recriando sentidos de inovação, cada um povoando o discurso de inovação curricular com seus acentos e intenções. A experiência do professor ora é aliada da cultura escolar, na crítica aos discursos idealizados da academia, ora se contrapõe a certas práticas escolares tradicionais já desgastadas e faz-se aliada da inovação. O alto nível, a atividade experimental, os vestibulares, as condições de trabalho nas escolas, os alunos, com seus interesses e suas experiências extra-escolares, as políticas e os programas educacionais, são alguns dos elementos mediadores da apropriação do discurso de inovação curricular realizada pelos professores do Ensino Médio.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessores do ensino médiopt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subjectInovação curricularpt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino mediopt_BR
dc.subject.otherCurriculos  Mudança  pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherQuimica  Estudo e ensino  pt_BR
dc.titleApropriação do discurso de inovação curricular em química por professores do ensino médiiopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000000054.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.