Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/FAFI-85NMPC
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Vera Regina Veiga Franca | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Aparecida Baccega | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Carlos Alberto Avila Araujo | pt_BR |
dc.creator | Marina Lopes Andalecio | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T04:32:32Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T04:32:32Z | - |
dc.date.issued | 2010-04-20 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/FAFI-85NMPC | - |
dc.description.abstract | This studys main purpose is to discuss how the participants of the reality show Ídolos, broadcasted by Rede Record de Televisão, perform themselves to their publics, in order to attract attention and achieve the position of celebrities. Thus, we are discussing the notions of performance, representation, celebrity and framing, which proved to be important concepts to guide our empirical analysis, once they enabled us to discuss both how individuals act towards those with whom they are interacting and how a world of meanings and significations crosses the actions in this reality show. We developed discussions concerningthe format and structure of the program; the reciprocal affectation between the competitors while acting in a situation of interaction; the universe of meanings and significations hidden behind the phenomenon of celebrities; the kind of relationship that this universe establishedamong individuals as well as the shared meanings that cross social life. The corpus of this work is the program's third season, broadcasted in 2008. More specifically, we chose to focus on the participation of the winner of Ídolos, Rafael Barreto. We analyzed his interactions withmembers of the jury, the presenter, other competitors, the audience and the viewers, throughout the season. The choice of Rafael Barreto was due to his route in the program, which enabled an understanding of how the actions were weaved along the reality show. According to the conceptions that guide this work, we understand that the subjects and thesocial are constituted and constituent of an interaction. We also understand the interaction as a place a locus where we can see meanings and practices that cross social relations. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como objetivo principal pensar sobre como os participantes do reality show Ídolos, veiculado pela Rede Record de Televisão, performam a si mesmos diante de seus públicos, na busca por destaque e por ocupar o lugar de celebridade. Tendo isso em vista, é feita a discussão dos conceitos performance, representação, celebridade e enquadramento, os quais se mostram importantes para embasar a análise empírica, ao possibilitar que pensemos sobre como os sujeitos desenvolvem suas ações em relação àqueles com quem interagem e sobre os universos de sentido que atravessam as ações dentro desse reality show. São desenvolvidas, então, reflexões sobre o formato e a estrutura do programa; sobre como os indivíduos afetam uns aos outros, através de suas ações em uma situação de interação; sobre o universo de sentidos que está por trás do fenômeno das celebridades e o tipo de relação que ele faz emergir entre os sujeitos, assim como sobre significados compartilhados que permeiam a vida social. Para a realização do estudo, foi definido como corpus deste trabalho a terceira temporada do programa, veiculada em 2008. Mais especificamente, focou-se a análise das participações do vencedor do Ídolos, Rafael Barreto, de quem são observadas as interações com os jurados, com o apresentador, com os outros participantes, com o auditório e com os telespectadores, durante toda a temporada. A escolha desse participante se deve à sua trajetória dentro do programa, que possibilita o entendimento de como as ações são tecidas ao longo do reality show. Conforme a concepção que orienta este trabalho, entendem-se os sujeitos e o social como constituídos e constituintes da interação; assim como a interação como lócus em que se dão a ver significados e práticas que permeiam as relações sociais. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Reality show | pt_BR |
dc.subject | Performances | pt_BR |
dc.subject | Comunicação de massa | pt_BR |
dc.subject | Idolos | pt_BR |
dc.subject | Celebridades | pt_BR |
dc.subject.other | Performance (Arte) | pt_BR |
dc.subject.other | Comunicação | pt_BR |
dc.subject.other | Comunicação de massa | pt_BR |
dc.subject.other | Ídolos (Programa de televisão) | pt_BR |
dc.subject.other | Celebridades | pt_BR |
dc.title | Em busca da fama: performances e representações no programa Idolos | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao___marina_lopes_andalecio___final.pdf | 675.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.