Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-6NLJWR
Type: Tese de Doutorado
Title: Ensino de história na educação de adultos: entre o ensinado e o vivido as dimensões da consciência histórica
Authors: Jose Raimundo Lisboa da Costa
First Advisor: Lana Mara de Castro Siman
First Co-advisor: Maria das Gracas Rodrigues Paulino
First Referee: Magdah Becker Soares
Second Referee: Maria Amelia Gomes de C Giovanetti
Third Referee: Maria do Rosário Cunha Peixoto
metadata.dc.contributor.referee4: Déa Ribeiro Fenelon
Abstract: Esta pesquisa buscou compreender os significados construídos pelos alunos adultos a respeito da relação entre a História ensinada e a história vivida. A partir de dados empíricos coletados junto a alunos adultos da Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte, no ano de 2001, pôde-se analisar conteúdos sociais, ideológicos, subjetivos, bem como aspectos das condições materiais de suas vidas. As análises que a seguir se apresentam foram fundamentadas, dentre outros autores, em Paulo Freire, E.P. Thompson, Serge Moscovici, Jorn Rüssen e Eni Orlandi, que, além de conhecimentos de aspectos históricos e sociais da educação de adultos no Brasil, proporcionaram a construção de uma rede teórica para a leitura do material empírico, sendo possível com ele dialogar no processo de construção da interpretação dos dados. Nesse percurso, por meio dos enunciados dos sujeitos adultos, identificou-se e analisou-se uma diversidade de perspectivas a respeito das relações entre as histórias vividas e as Histórias ensinadas, o que permitiu que se esboçasse uma categorização de expressões, níveis e dimensões das consciências históricas construídas pelos sujeitos da pesquisa. Este estudo pretende contribuir para o campo da educação histórica de adultos no Brasil, no qual as pesquisas ainda são escassas, de modo especial, em relação ao processo de reorientações curriculares, no âmbito da Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte.
Abstract: This research aimed at reaching an understanding of the meanings constructed by adult students about the relations existing between the History which is taught and the History which is actually lived. Using the empirical data collected from adult students of the public schools of the city of Belo Horizonte during 2001, we analyzed social, ideological and subjective contents in general, as well as specific aspects Our analysis was supported, among others, by the works of Paulo Freire, E.P. Thompson, Serge Moscovici, Jorn Russen and Eni Orlandi which, besides the historical and social aspects of adult education in Brazil provided the theoretical framework for this research, allowing us to highlight our readings of the empirical data, establish a dialogue with the findings and finally interpret such data. Through the students´ statements we could identify and analyze various perspectives concerning the relation between the History which is lived and that which is taught. We were also able to propose a categorization of expressions, levels and dimensions of the historical conscience built by the subjects of the research. Our study aims at contributing to the field of the History education of adults in Brazil, where studies on the subject are scarce. Mainly it aims at contributing to the process of curricula reorientation in the context of the public schools of the city of Belo Horizonte.
Subject: História social
Educação
História Estudo e ensino
Educação de adultos
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/IOMS-6NLJWR
Issue Date: 28-Feb-2005
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2000000084.pdf606.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.