Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8R8HQN
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Uma nova versão: análise dos Elementos de Ficção Presentes nos Cinejornais de João Gonçalves Carriço
Authors: Fausto Coimbra Alves Pereira
First Advisor: Evandro Jose Lemos da Cunha
First Referee: Lucia Gouvea Pimentel
Second Referee: Arthur Barroso Moreira
Abstract: O estudo aqui proposto visa verificar a construção de personagens políticos nos documentários e cinejornais apresentados pelo cineasta mineiro João Gonçalves Carriço no período de 1930 a 1950. A pesquisa pretende identificar o caráter ficcional das produções do diretor e mostrar quando a câmera da Carriço Film pretende criar um clima de projeção positiva ou negativa da personalidade política que apresentava. O trabalho apoiou-se metodologicamente nas teorias de análise da imagem, da linguagem cinematográfica e na contextualização histórica dos filmes estudados.
Abstract: The work proposed here wants to verify the political characters construction on documentaries and newsreels presented by João Gonçalves Carriço during the period of 1930 to 1950. The research intends to identify the fictional character of the director's productions and to show when Carriço Film's camera intends to create a positive or negative idea of the political personality presented. This work is supported on theories of image analisys, cinematographycal language and on the historical contextualization of the studied films.
Subject: Cinejornalismo Brasil História
Cinema  Brasil  História
Cinema  Minas Gerais  Historia
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8R8HQN
Issue Date: 30-Nov-2009
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
uma_nova_vers_o___fausto_coimbra.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.