Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/MMMD-B63GC8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Victor Mourthe Valadarespt_BR
dc.creatorFlavio Augusto Diniz Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T21:02:40Z-
dc.date.available2019-08-12T21:02:40Z-
dc.date.issued2018-07-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/MMMD-B63GC8-
dc.description.abstractThe issue of sustainability is a global concern today. Avoiding the extraction of some natural resources combined with the non-extraction of others is an important issue in complex industrialized societies. It contributes to the implementation of more sustainable ways of life avoiding the environmental collapse of planet Earth by anthropic action in its various stages of development. In order to minimize the extraction of resources, changes in human behavior must occur in the various ways in which it interacts with the Earth. And one of them is directly related to bike paths. Concerning these routes, in general they are little used by the population, against the potential of use that they carry in themselves. Once their potential is better fulfilled they will be able to contribute more to the sustainability of the planet. And it is at this point that Traffic psychology combined with the engineering responsible for these cycling routes can make a significant contribution in a viable way. Through a study that covers both bicycles and their pathways as well as human psychology, we have found psychological aspects that can be combined with the engineering of these pathways. Taking all of this into consideration the present work proposes procedures to be taken into account.pt_BR
dc.description.resumoAtualmente a questão da sustentabilidade é uma preocupação global. Evitar a extração de alguns recursos naturais combinada à de outros contribui para que sociedades complexas industrializadas implementem modos de vida mais sustentáveis evitando o colapso ambiental do planeta Terra por ação antrópica nos seus diversos estágios de desenvolvimento. Com a intenção de minimizar a extração de recursos, mudanças de comportamento humano precisam ocorrer nas diversas maneiras em que este afeta a Terra. Uma delas é relacionada diretamente com as vias para bicicletas. Especificamente sobre essas vias, é notado que de um modo geral são pouco utilizadas pela população, frente ao potencial de utilização que carregam em si. A partir do momento em que tiverem seu potencial de utilização mais bem aproveitado contribuirão mais para a sustentabilidade do planeta. E é nesse ponto, que uma psicologia de trânsito combinada à engenharia responsável por essas vias para ciclistas pode trazer uma contribuição significativa e de forma viável. Por meio de um estudo abrangendo tanto a questão das bicicletas e suas vias quanto o tema da psicologia humana, encontrou-se aspectos psicológicos que podem ser combinados à engenharia dessas vias. Diante disto, o trabalho propõe procedimentos a serem considerados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBicicletaspt_BR
dc.subjectEngenhariapt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectPsicologiapt_BR
dc.subjectVias para ciclistaspt_BR
dc.subject.otherCicloviaspt_BR
dc.subject.otherEngenharia de transportespt_BR
dc.subject.otherBicicletaspt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento sustentávelpt_BR
dc.titleEfetivando o potencial sustentável das vias para ciclistas através de três categorias de atratividadept_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Sist. Tec. e Sust. Apl. ao Amb. Const

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rev_tcc_fl_vio_moreira___revisado___30nov2017.asd_28_05_18.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.