Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Augusto Pereira Pratespt_BR
dc.contributor.referee1Jose Francisco Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Otavio Soares Dulcipt_BR
dc.contributor.referee3Maria Ligia Oliveira Barbosapt_BR
dc.contributor.referee4Anna Edith Bellico da Costapt_BR
dc.creatorWellington Brilhante de Albuquerque Filhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T03:07:03Z-
dc.date.available2019-08-13T03:07:03Z-
dc.date.issued2009-12-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6-
dc.description.abstractThis study focus on the various kinds of risks higher education students face along their undergraduate studies, which can prevent their completion. During the expansion of enrolments in higher education, some structural bottlenecks were eliminated of the educational system, granting access to new clients, usually non-traditional students coming from undereducated family contexts. Disadvantaged social position at the stratification system exerts strong constraints on individual intentions towards a higher education degree. From public officers and institutional managers points of view, any policy toward an increase in the proportion of the cohort of students in brazilian higher education should consider the determinants and the probabilities of educational trajectory interruption.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo examina as várias linhas de causalidade que incidem sobre as trajetórias educacionais de estudantes que logram atingir o ensino superior, particularmente aqueles que, em contexto de expansão, se vêem relativamente livres das restrições estruturais que antes inviabilizavam seu ingresso e assim passam a enfrentar riscosprovenientes de aspectos ligados à socialização familiar e à estratificação social. Estas variáveis, associadas à posição social destes estudantes, exercem fortes restrições aos projetos de consecução de uma educação de nível superior. Do ponto de vistados gestores dos sistemas de ensino superior e também dos gestores das instituições propriamente ditas, estas novas clientelas requisitam cuidadosa atenção, uma vez que seus maiores riscos de interrupção de curso se constituem em obstáculo ao projeto de aumento das oportunidades educacionais de caráter pós-secundário no Brasil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSociologiapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectMetas educacionaispt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEstratificação socialpt_BR
dc.subject.otherEnsino Superior Brasilpt_BR
dc.titleDeterminantes da persistência no ensino superior: um estudo sobre trajetórias e metas educacionaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_wellington__doutorado.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.