Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Antonio Augusto Pereira Prates | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Jose Francisco Soares | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Otavio Soares Dulci | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Maria Ligia Oliveira Barbosa | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Anna Edith Bellico da Costa | pt_BR |
dc.creator | Wellington Brilhante de Albuquerque Filho | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T03:07:03Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T03:07:03Z | - |
dc.date.issued | 2009-12-22 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8CSQD6 | - |
dc.description.abstract | This study focus on the various kinds of risks higher education students face along their undergraduate studies, which can prevent their completion. During the expansion of enrolments in higher education, some structural bottlenecks were eliminated of the educational system, granting access to new clients, usually non-traditional students coming from undereducated family contexts. Disadvantaged social position at the stratification system exerts strong constraints on individual intentions towards a higher education degree. From public officers and institutional managers points of view, any policy toward an increase in the proportion of the cohort of students in brazilian higher education should consider the determinants and the probabilities of educational trajectory interruption. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo examina as várias linhas de causalidade que incidem sobre as trajetórias educacionais de estudantes que logram atingir o ensino superior, particularmente aqueles que, em contexto de expansão, se vêem relativamente livres das restrições estruturais que antes inviabilizavam seu ingresso e assim passam a enfrentar riscosprovenientes de aspectos ligados à socialização familiar e à estratificação social. Estas variáveis, associadas à posição social destes estudantes, exercem fortes restrições aos projetos de consecução de uma educação de nível superior. Do ponto de vistados gestores dos sistemas de ensino superior e também dos gestores das instituições propriamente ditas, estas novas clientelas requisitam cuidadosa atenção, uma vez que seus maiores riscos de interrupção de curso se constituem em obstáculo ao projeto de aumento das oportunidades educacionais de caráter pós-secundário no Brasil. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Sociologia | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Ensino superior | pt_BR |
dc.subject | Metas educacionais | pt_BR |
dc.subject.other | Sociologia | pt_BR |
dc.subject.other | Educação | pt_BR |
dc.subject.other | Estratificação social | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino Superior Brasil | pt_BR |
dc.title | Determinantes da persistência no ensino superior: um estudo sobre trajetórias e metas educacionais | pt_BR |
dc.type | Tese de Doutorado | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_wellington__doutorado.pdf | 2.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.