Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VGRO-5SKQZF
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria Eliza Linhares Borges | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Carlos Magno Guimaraes | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Douglas Cole Libby | pt_BR |
dc.creator | Pablo Luiz de Oliveira Lima | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T13:38:53Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T13:38:53Z | - |
dc.date.issued | 2003-06-11 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VGRO-5SKQZF | - |
dc.description.abstract | This Social-cultural History dissertation aims to approach the railways place west Minas Gerais memory and History. It analysis the transformation process of frontier-lands (sertão) into western civilization spaces, between 1880 and 1930, in travellers, politicians and entrepreneurs literature. The diagnosis of brazillian backwardness, justifying progress, is questioned. In the official political speech of Minas Gerais province and state administrators, relations between the railway and modern nation building, linked with regional development, are discussed. The study focuses on the planning and working processes of the West Minas Gerais (EFOM) and Goiás (EFG) railroads. Through representations found in west Minas Gerais regional press, photographic images and oral interviews, the place of labor in the memories made both by the companies and the wokers is analysed. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo desta dissertação de História social da cultura é abordar o lugar da ferrovia na memória e História da região oeste-mineira. Analisa-se o processo de transformação do sertão em espaços da civilização ocidental, entre 1880 e 1930, em obras de viajantes, políticos e empreendedores. Questiona-se a formação do diagnóstico do atraso, justificativa para o progresso. No discurso político oficial dos gerentes da Província e Estado de Minas, busca-se compreender as relações entre a ferrovia e a construção da nacão moderna articulada ao desenvolvimento regional. A análise focaliza os processos de planejamento e funcionamento das companhias de estrada de ferro Oeste de Minas (EFOM) e Goiás (EFG). Através de representações na imprensa regional oeste-mineira, em fotografias e depoimentos orais, busca-se compreender o lugar do trabalho nas memórias construídas por estas empresas e seus funcionários. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | O lugar da ferrovia na memória | pt_BR |
dc.subject | Armazenagem e comunicações | pt_BR |
dc.subject | Logística de transporte | pt_BR |
dc.subject | História | pt_BR |
dc.subject | Ferrovias | pt_BR |
dc.subject | Transportes | pt_BR |
dc.subject | Sertão | pt_BR |
dc.subject | História da região oeste-mineira | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Ferrovias Minas Gerais | pt_BR |
dc.subject.other | Minas Gerais História | pt_BR |
dc.title | A máquina, tração do progresso: mémorias da ferrovia no Oeste de Minas entre o sertão e civilização 1880-1930 | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o.pdf | 456.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.