Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VGRO-5SKQZF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Eliza Linhares Borgespt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Magno Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee2Douglas Cole Libbypt_BR
dc.creatorPablo Luiz de Oliveira Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:38:53Z-
dc.date.available2019-08-09T13:38:53Z-
dc.date.issued2003-06-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VGRO-5SKQZF-
dc.description.abstractThis Social-cultural History dissertation aims to approach the railways place west Minas Gerais memory and History. It analysis the transformation process of frontier-lands (sertão) into western civilization spaces, between 1880 and 1930, in travellers, politicians and entrepreneurs literature. The diagnosis of brazillian backwardness, justifying progress, is questioned. In the official political speech of Minas Gerais province and state administrators, relations between the railway and modern nation building, linked with regional development, are discussed. The study focuses on the planning and working processes of the West Minas Gerais (EFOM) and Goiás (EFG) railroads. Through representations found in west Minas Gerais regional press, photographic images and oral interviews, the place of labor in the memories made both by the companies and the wokers is analysed. pt_BR
dc.description.resumoO objetivo desta dissertação de História social da cultura é abordar o lugar da ferrovia na memória e História da região oeste-mineira. Analisa-se o processo de transformação do sertão em espaços da civilização ocidental, entre 1880 e 1930, em obras de viajantes, políticos e empreendedores. Questiona-se a formação do diagnóstico do atraso, justificativa para o progresso. No discurso político oficial dos gerentes da Província e Estado de Minas, busca-se compreender as relações entre a ferrovia e a construção da nacão moderna articulada ao desenvolvimento regional. A análise focaliza os processos de planejamento e funcionamento das companhias de estrada de ferro Oeste de Minas (EFOM) e Goiás (EFG). Através de representações na imprensa regional oeste-mineira, em fotografias e depoimentos orais, busca-se compreender o lugar do trabalho nas memórias construídas por estas empresas e seus funcionários. pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectO lugar da ferrovia na memóriapt_BR
dc.subjectArmazenagem e comunicaçõespt_BR
dc.subjectLogística de transportept_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectFerroviaspt_BR
dc.subjectTransportespt_BR
dc.subjectSertão pt_BR
dc.subjectHistória da região oeste-mineirapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherFerrovias Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherMinas Gerais Históriapt_BR
dc.titleA máquina, tração do progresso: mémorias da ferrovia no Oeste de Minas entre o sertão e civilização 1880-1930pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf456.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.