Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/VGRO-7AYFXF
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Eliana Regina de Freitas Dutra | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Angela Maria de Castro Gomes | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Carla Maria Junho Anastasia | pt_BR |
dc.creator | Rafael Rodrigo Ruela Souza | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T02:27:28Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T02:27:28Z | - |
dc.date.issued | 2007-09-10 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/VGRO-7AYFXF | - |
dc.description.abstract | This is a study that, beginning with the analysis of the political representations around the figure of Irineu Evangelista of Souza, the viscount Mauá, initially built in his own autobiographical narrative and, later re-taken in a biographical narrative, considered the first important biography on the viscount, longs to surprise the foundations of a new political rationality which was being stablished during the 1920s and 1930s. The central hypothesis here defended is that the self-portrait elaborated by Mauá in his Exhibition to the creditors, being reappropriated by Alberto de Faria in the 1920s, would have been responsible for the viscount's entrance in the national civic pantheon. Later, another intellectual, Azevedo Amaral, taking advantage of the force of the archetypal image of Mauá and of the contributions of the economical historiography, then emergent in the country, would have, in a series of essays of interpretation of Brazil written throughout the 1930s, given the decisive step for the appearance of a new tradition in the Brazilian social thought: the industrial modernization | pt_BR |
dc.description.resumo | Este é um trabalho que almeja, partindo da análise das representações políticas em torno da figura de Irineu Evangelista de Souza, o visconde de Mauá, inicialmente, construídas em sua própria narrativa autobiográfica e, posteriormente, retomadas em uma narrativa biográfica, a primeira de vulto sobre o visconde, surpreender os fundamentos de uma nova racionalidade política em processo de constituição nos anos 1920 e 1930. A hipótese central aqui defendida é a de que a auto-imagem elaborada por Mauá em sua Exposição aos credores, ao ser reapropriada por Alberto de Faria na década de 1920, teria sido responsável pelo ingresso do visconde no panteão cívico nacional. Posteriormente, um outro intelectual, Azevedo Amaral, aproveitando-se da força da imagem arquetípica de Mauá e das contribuições da historiografia conômica, em consolidação no país, teria, em uma série de ensaios de interpretação do Brasil escritos na década de 1930, dado o passo decisivo para o surgimento de uma nova tradição no pensamento social brasileiro: a modernização industrial. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Brasil | pt_BR |
dc.subject | Mauá | pt_BR |
dc.subject | Modenidade | pt_BR |
dc.subject.other | Brasil Historia Imperio, 1822-1889 | pt_BR |
dc.subject.other | Mauá, Irineu Evangelista de Souza, Visconde de, 1813-1889 | pt_BR |
dc.subject.other | Brasil Industrias Historia | pt_BR |
dc.subject.other | História | pt_BR |
dc.subject.other | Brasil Condições econômicas Império | pt_BR |
dc.subject.other | Politicos Brasil Historia | pt_BR |
dc.title | Mauá e a tradição de modernizaçaõ Industrial no Brasil | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rafael_rodrigo_ruela_souza.pdf | 938.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.