Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VGRO-7AYFXF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Regina de Freitas Dutrapt_BR
dc.contributor.referee1Angela Maria de Castro Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Carla Maria Junho Anastasiapt_BR
dc.creatorRafael Rodrigo Ruela Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T02:27:28Z-
dc.date.available2019-08-12T02:27:28Z-
dc.date.issued2007-09-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VGRO-7AYFXF-
dc.description.abstractThis is a study that, beginning with the analysis of the political representations around the figure of Irineu Evangelista of Souza, the viscount Mauá, initially built in his own autobiographical narrative and, later re-taken in a biographical narrative, considered the first important biography on the viscount, longs to surprise the foundations of a new political rationality which was being stablished during the 1920s and 1930s. The central hypothesis here defended is that the self-portrait elaborated by Mauá in his Exhibition to the creditors, being reappropriated by Alberto de Faria in the 1920s, would have been responsible for the viscount's entrance in the national civic pantheon. Later, another intellectual, Azevedo Amaral, taking advantage of the force of the archetypal image of Mauá and of the contributions of the economical historiography, then emergent in the country, would have, in a series of essays of interpretation of Brazil written throughout the 1930s, given the decisive step for the appearance of a new tradition in the Brazilian social thought: the industrial modernizationpt_BR
dc.description.resumoEste é um trabalho que almeja, partindo da análise das representações políticas em torno da figura de Irineu Evangelista de Souza, o visconde de Mauá, inicialmente, construídas em sua própria narrativa autobiográfica e, posteriormente, retomadas em uma narrativa biográfica, a primeira de vulto sobre o visconde, surpreender os fundamentos de uma nova racionalidade política em processo de constituição nos anos 1920 e 1930. A hipótese central aqui defendida é a de que a auto-imagem elaborada por Mauá em sua Exposição aos credores, ao ser reapropriada por Alberto de Faria na década de 1920, teria sido responsável pelo ingresso do visconde no panteão cívico nacional. Posteriormente, um outro intelectual, Azevedo Amaral, aproveitando-se da força da imagem arquetípica de Mauá e das contribuições da historiografia conômica, em consolidação no país, teria, em uma série de ensaios de interpretação do Brasil escritos na década de 1930, dado o passo decisivo para o surgimento de uma nova tradição no pensamento social brasileiro: a modernização industrial.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectMauápt_BR
dc.subjectModenidadept_BR
dc.subject.otherBrasil Historia Imperio, 1822-1889pt_BR
dc.subject.otherMauá, Irineu Evangelista de Souza, Visconde de, 1813-1889pt_BR
dc.subject.otherBrasil Industrias Historiapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherBrasil Condições econômicas Impériopt_BR
dc.subject.otherPoliticos Brasil Historiapt_BR
dc.titleMauá e a tradição de modernizaçaõ Industrial no Brasilpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafael_rodrigo_ruela_souza.pdf938.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.