Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VPQZ-6Z9SME
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Roberto Pinto Nazariopt_BR
dc.contributor.referee1Jose Tavares de Barrospt_BR
dc.contributor.referee2Jose Americo Ribeiropt_BR
dc.creatorAndre Reis Martinspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T22:19:11Z-
dc.date.available2019-08-13T22:19:11Z-
dc.date.issued2004-10-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VPQZ-6Z9SME-
dc.description.abstractThis dissertation shows the narrative and stylistic influence of the illumination in the movies as a language that grows parallel to its history, by means of analysis and counterpoints of the masters of the world cinematography. We show how the illumination techniques interact with other elements related to the esthetics of the film: the camera work, the limitations imposed by the introduction of the sound, the film stock, and the animation techniques. We describe the employment of the virtual light in the graphic computation and the illumination in studios or real locations, and the historical context of the photography of the movies of the German Expressionism and of the Noir. In addition, we use these researches in the third part of the Chaos Trilogy, making the animation and the photograph of some 2D and 3D scenes of the third episode of the movie.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação mostra a influência narrativa e estilística da iluminação no cinema, como uma linguagem que se desenvolve paralelamente à sua história, mediante análise e contraprontos dos mestres da cinematografia mundial. As técnicas de iluminação interagem com outros elementos relacionados à estética do filme: o trabalho de câmara, as limitações impostas com o advento do som, a película cinematográfica, as técnicas de animação. Descrevemos como a luz é empregada na computação gráfica a partir de sua criação virtual, e como ela interage com a iluminação nos estúdios ou nas locações reais. Contextualizamos historicamente a fotografia no Expressionismo alemão e no filme noir, para concluir os estudos de fotografia da Trilogia do caos, aplicando as pesquisas realizadas na animação e na fotografia de algumas cenas 2D e 3D do último episódio do filme.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIluminaçãopt_BR
dc.subjectHistória-Técnicapt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subject.otherIluminação de cenapt_BR
dc.subject.otherFotografia Iluminaçãopt_BR
dc.subject.otherCinematografia História e críticapt_BR
dc.titleA luz no Cinemapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_andre_reis.pdf5.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.