Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCLVB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonor Bezerra Guerrapt_BR
dc.creatorLuana Jaçana Resende Santos Tavarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T04:43:47Z-
dc.date.available2019-08-11T04:43:47Z-
dc.date.issued2014-06-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9TCLVB-
dc.description.abstractIn recent years there was an increase in the incidence of child and adolescent overweight / obesity. The influence of physical condition on the mental health of children and adolescents, their cognitive function and related aspects, such as school performance and future socio-economic success has motivated many studies. The school performance in children and adolescents is influenced by intrinsic factors (general health, neurological, psychiatric disorders), extrinsic factors (environment, family, school and community context in which these students are entered) and aspects both, with impact on individual learning conditions, such as motivation and discipline. Among the extrinsic factors, some nutritional aspects are studied for decades and the influence of malnutrition on learning is well documented. However the increase of children and adolescents with overweight / obesity has aroused greater interest in the effects of these conditions on learning. The interest in the subject dates back to 1967 with the study of Canning and Mayer. The aim of this work is to verify through an integrative review published studies that relate overweight / obese school performance of children and adolescents. Articles published between 2009 - 2014 and studied children and / or adolescents 2-21 years were surveyed. Key-words: overweight and / or obesity, cognition and / or cognitive, school performance and / or school achievement, academic performance and / or academic achievement and executive function, were used in different combinations in the databases of platforms Lilacs, PubMed and SciELO. The search resulted in 13 studies that met the search criteria, none of which was developed with the Brazilian population. The results show that the samples and methods used by the various studies were varied and not always the information consonants. However, the relationship between overweight / obesity and performance in language, math and vocabulary found, besides the relationship with important for learning cognitive functions such as attention, memory and executive function.pt_BR
dc.description.resumoNos últimos anos ocorreu um aumento na incidência de crianças e adolescentes com sobrepeso/obesidade. A influência desta condição física sobre a saúde mental de crianças e adolescentes, sua função cognitiva e aspectos relacionados, tais como desempenho escolar e futuro sucesso sócio-econômico tem motivado muitos estudos. O desempenho escolar em crianças e adolescentes sofre influência de fatores intrínsecos (condições de saúde geral, quadros neurológicos, transtornos psiquiátricos), fatores extrínsecos (meio-ambiente, contexto familiar, escolar e da comunidade na qual estes estudantes estão inseridos) e de aspectos relacionados a ambos, com impacto sobre condições individuais de aprendizagem, tais como motivação e disciplina. Dentre os fatores extrínsecos, alguns aspectos nutricionais são estudados há décadas e a influência da desnutrição na aprendizagem já é bem documentada. Contudo o aumento de crianças e adolescentes com sobrepeso/obesidade tem despertado maior interesse em relação aos efeitos dessas condições sobre a aprendizagem. O interesse no tema remonta a 1967 com o estudo de Canning e Mayer. O objetivo desse trabalho é verificar por meio de uma revisão integrativa estudos publicados que relacionem sobrepeso/obesidade ao desempenho escolar de crianças e adolescentes. Foram pesquisados artigos publicados entre 2009-2014 e que estudaram crianças e/ou adolescentes de 2 a 21 anos. As palavras-chave: overweight e/ou obesity, cognition e/ou cognitive, school performance e/ou school achievement, academic performance e/ou academic achievement e executive function, foram utilizadas em diferentes combinações nas bases de dados das plataformas Lilacs, PubMed e Scielo. A busca resultou em 13 estudos que atendiam aos critérios da pesquisa, sendo que nenhum deles foi desenvolvido com população brasileira. Os resultados demonstram que as amostras e os métodos utilizados pelos diversos estudos foram variados e as informações nem sempre consonantes. Porém, foi encontrada relação entre sobrepeso/obesidade e o desempenho em linguagem, matemática e vocabulário, além da relação com funções cognitivas importantes para a aprendizagem como atenção, memória e função executiva.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFunção Executivapt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectDesempenho Escolarpt_BR
dc.subjectSobrepesopt_BR
dc.subjectObesidadept_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectHábitos Alimentarespt_BR
dc.subject.otherRendimento escolarpt_BR
dc.subject.otherHábitos alimentarespt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherNeurociênciaspt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherObesidadept_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.titleO quanto se sabe sobre a relação entre sobrepeso/obesidade e desempenho escolar?pt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Neurociências e suas Fronteiras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc__final__luana_tavares.pdf255.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.